Narvik: Beisfjordveien har fått radarvarsling

fartsgrense

Avansert teknologi vil gi trafikantene rødt lys når det går skred på Beisfjordveien. – Vi har testet dette godt i en periode, med svært gode resultater, sier fylkesråd Lise Henriette Rånes.

På Beisfjordveien i Narvik kommune, er et varslings- og stengeanlegg for skred nå satt i drift.

– Radar og kamera sørger for tryggere ferdsel i det kjente skredområdet. Om systemet registrerer skred, er det tid for biler som er inn i det 600 meter lange området å komme seg ut, samtidig som et blinkende rødt lys slås automatisk på, og gir tydelig beskjed om å ikke kjøre inn i området, forteller fylkesråd for utbygging og eiendom, Lise Henriette Rånes.

Gjennom innkjøringsperioden er systemet kalibrere og testet, og anlegget er nå knyttet opp mot Vegtrafikksentralen. Også små ras som har gått i testperioden registreres av systemet. Fylkesrådets nestleder, Marianne Dobak Kvensjø er godt fornøyd med at vi går en sikrere vinter i møte for folket i Beisfjord.

– Radaren er plassert på sørsiden av fjorden og har sikt inn i skredområdet. Når radaren oppdager at det har løsnet et skred, sender den straks et varsel til trafikklysene på begge sider av skredområdet. Vegen blir da automatisk stengt, og i tillegg kommer det opp varsel på informasjonstavler et par kilometer før du kommer til skredområdet. Tavlene forteller større kjøretøy at de bør stoppe, lenge før de står inne i et område der de ikke kan snu, forteller Kvensjø. 

Fylkesråd Kvensjø påpeker at fylkesrådet også vil utrede et tunnel-alternativ for Beisfjord.

– Skredvarslingen vi nå har satt i drift, er en god start for å sikre en trygg vei til Beisfjord.  I tillegg har vi også startet med å utrede ulike løsninger rundt tunnel. Denne utredningen vil si noe om alternativer, kostnader og muligheter.  For fylkesrådet står trafikksikkerheten høyt.  Vi vil prioritere å ferdigstille utredningen så snart som mulig, slik at vi kommer et steg videre, sier Kvensjø.

Skredområdet som nå overvåkes har definerte sikkerhetssoner et stykke opp fra vegen. De aller fleste skredene i dette området vil stanse før de kommer ned til sikkerhetssonen. I disse tilfellene vil vegen åpnes automatisk etter om lag 30 sekunder.

– Det vil nok være slik at noen møter rødt lys og tror at de vil få øye på et skred. I stedet slukker lyset etter kort tid. Rødt lys betyr stengt, og er der for din sikkerhet. Når lyset er slukket, kan du kjøre videre, underbygger Kvensjø.

Hvis skredet derimot har gått inn i sikkerhetssonen, og er nærmere vegen, vil vegen holdes stengt fram til Vegtrafikksentralen (VTS) har sjekket nærmere.

– Dette gjøres ved hjelp av kameraer som er montert med sikt mot vegen. VTS kan åpne vegen hvis det er klart, eller ved behov kan de varsle nødetatene. I noen tilfeller vil de kontakte skredvakt hvis de ønsker å få gjort ytterligere vurderinger, avslutter fylkesråd Lise Henriette Rånes. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.