FINN har en tradisjon for å støtte veldedige organisasjoner og hjelpe folk som trenger det gjennom bruken av markedsplassen. I 2016 opprettet man derfor en kategori på FINN torget kalt “Hjelp til jul”, der man kunne be om hjelp eller tilby hjelp til trengende familier i forbindelse med julehøytiden.
– Dette har vært et veldig populært tiltak, og tjenesten har vært tillitsbasert mellom våre FINN-brukere. De siste årene har vi imidlertid fått stadig flere tilbakemeldinger om at brukere har hatt negative opplevelser knyttet til annonser de har lagt ut i “be om hjelp”-kategorien, forteller Ingunn Isefjær Huus-Hansen, Leder for forbrukertrygghet i FINN.
På grunn av dette ser FINN seg nødt til å gjøre endringer på “Hjelp til jul”-kategorien på FINN torget i år.
– Vi fjerner kategorien der man kan “be om hjelp”, men beholder kategorien der man kan “tilby hjelp”. Ved å gjøre dette reduseres risikoen for at folk som ønsker hjelp til jul opplever uønskede henvendelser, ufin oppførsel og svindelforsøk. Det gjør det også enklere for oss å moderere annonsene når vi har kun én kategori, sier Isefjær Huus-Hansen.