Tre leverandører kjemper om å bygge indrefileten på E6 Helgeland

Statens vegvesen

Staten vegvesen har valgt ut hvilke tre leverandører som er med videre i konkurransen om å få levere tilbud til ny E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn.

Det var solid interesse for å få bygge de to trassene i prosjektet, med fem leverandører som ønsket å delta i konkurransen. De fem leverandørene var Aldesa Construcciones S.A, Bertelsen & Garpestad AS, Hæhre Entreprenør AS, Johs. J. Syltern AS og Risa AS.

– Det har vært en jevn og utfordrende konkurranse. Alle leverandørene er kvalifisert for å gjøre jobben, men vi har valgt å gå videre med de tre som vi anser som best kvalifisert, sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland

Les også:  Skal lede arbeidet med strategi for markedsføring og rekruttering i Nesna

De tre leverandørene som er med videre i konkurransen er:

  • Bertelsen & Garpestad AS
  • Hæhre Entreprenør AS
  • Johs. J. Syltern AS

Kontrakten det skal konkurreres om er en totalentreprise, og konkurransen vil bli gjennomført med forhandlinger. Avklaringsgrunnlaget ble sendt ut 18. mai, og fristen for å levere første tilbud er 19. august. Frist for å levere endelig tilbud er satt til 14. oktober.

– Vi har stor tro på at vi får et godt sluttresultat i konkurransen, og blir stående igjen med den beste leverandøren til slutt. Samtidig ønsker vi å takke Aldesa Construcciones S.A og Risa AS for deres deltakelse i konkurransen, avslutter prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.

Les også:  NAF-magasinet Motor kårer årets beste bilkjøp: Vinneren er en overraskelse

Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6, med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veglinje går stort sett i lett terreng utenfor eksisterende E6.

I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveger, samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen.

– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer. På Helgeland har vi god erfaring med å utvikle og gjennomføre våre kontrakter i tett samspill med entreprenørene. Det sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.

Les også:  Høysesong for bulking: Unngå skademeldings-feilene

Statens vegvesen har beregnet totalkostnaden til drøyt 550 millioner kroner (2022-kr) for de to parsellene.

Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden oppstarten i 2015 bygd og utbedret 142 kilometer ny vei gjennom Helgeland. Av dette vil hele 120 kilometer være 90 sone. E6 fra Nordland grense til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.