Forskningsprosjekt skal gjøre undervisningen mer engasjerende

uis

Lærer Olaug Ueland får tilbakemeldinger på undervisningen fra en personlig coach. Målet er at samhandlingen med elevene blir enda bedre, og at undervisningen blir mer engasjerende.

Olaug Ueland er lærer ved Dalane VGS i Egersund. Hun er også med i forskningsprosjektet INTERACT, som skal studere samhandlingen mellom lærer og elev i klasserommet. Det neste skoleåret skal hun filme undervisningen i klasserommet sitt, og få tilbakemeldinger på undervisningssituasjonene som oppstår fra sin helt egen, personlige coach. Dette skal gjøre samhandlingen med elevene enda bedre.

– Som lærer i en hektisk hverdag med mange sammensatte oppgaver, kan man se seg litt blind på seg selv. Jeg har allerede oppdaget ting som jeg med fordel kan gjøre en bitteliten endring på, og få en mye bedre effekt, sier hun.

Hun er med i et av de største forskningsprosjektene på videregående opplæring i Europa, der målet er å studere interaksjonene mellom lærer og elev i klasserommet.

På første rad sitter elevene Heiley Bendiksen (15) og Sara Mong-Olsen (16). De synes det er spennende at skolen er med i et så stort og viktig forskningsprosjekt som INTERACT. De har troen på at læreren deres blir bedre av å se seg selv på video-opptak, og i tillegg får veiledning av en coach.

– Og så er ikke søkelyset på oss, men på læreren vår og på undervisningen, så det gjør ikke noe at vi blir filmet. Jeg synes bare det er kult, sier Heiley, og ser på medeleven sin, som nikker samtykkende.

– I begynnelsen var det litt rart at undervisningen skulle filmes, men det tok ikke lang tid før vi glømte det helt. Jeg tror det er bra at læreren får mulighet til å se seg selv på film. Det gjør nok at man ser ting på en litt annen måte, sier Sara.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.