1,1 millioner kroner til å vise fram arktisk mat

nfk

Nordland fylkeskommune skal delta i Grüne Woche, en av verdens største matmesser, de neste tre årene. – Vi skal vise fram den nordligste landsdelen som et lag, og by på det aller beste vi har av både matprodukter og reiselivsopplevelser, sier fylkesråd for plan og næring, Linda Helén Haukland.

Nordland fylkeskommune tar prosjektledelsen for det treårige prosjektet «Nord-Norge til IGW 2024-2026», og bevilger 1,1 millioner kroner for å legge til rette for å vise fram nordnorsk landbruk og lokalprodusert mat og reiseliv.

– Landbruket skaper arbeidsplasser og bosetting, opprettholder vårt unike kulturlandskap og bidrar til lokal mat i hele Nordland, påpeker fylkesråd for plan og næring, Linda Helén Haukland.

Arktisk mat på tallerkenen
Fylkesråden er stolt over å kunne vise fram alt vi har å by på i det arktiske landbruket på en av verdens største matmesser Grüne Woche (IGW).

– Det er viktig å støtte opp om slike arenaer som gir næringen nettverk, kunnskap, inspirasjon, og som er med på å utvikle de lokale miljøene vi har i disse næringene, underbygger Haukland.

Vil synliggjøre reindriftsnæringen
Haukland er glad for at anledningen også skal brukes til å synliggjøre en annen del av den arktiske matproduksjonene, og skal bruke Grüne Woche til også å sikre gode rammevilkår for samiske språk, kultur, næringsliv og samfunnsliv.

– Det er første gang at det er tema med reinsdyr på den nordnorske standen, og det å gi denne delen av næringslivet i nord større plass og betydning er viktig, ikke bare over en treårsperiode – men som en start på å synliggjøre dette permanent framover.

Nettverk i utvikling
Den norske deltagelsen på IGW er et ledd i å bygge Norge som mat- og reiselivsdestinasjon. Bedriftene som deltar skal være med i arbeidet med å styrke omdømmet til norsk mat og reiseliv.

– For de fleste av deltagerne er det å delta i Berlin det nærmeste de kommer å være med på et landslag. Messen er sånn sett annerledes enn andre, fordi deltagerne her først og fremst representerer nasjonen, dernest sin landsdel – og helt til slutt seg selv og sin bedrift. De får en unik mulighet til å bli et sammenspleiset lag, forklarer Haukland.

Sammen er man sterkere
Evalueringer fra tidligere, viser at det deltagerne setter mest pris på er å få tilgang til et nettverk, ikke bare med andre bedrifter i samme situasjon, men også det å få kontakter opp mot blant annet Matmerk, departementet og ikke minst deltagerne fra de andre regionene.

– På den måten styrker de små produsentene sin egen posisjon, finner samarbeidspartnere, får idéer til egen utvikling. Og øker forhåpentligvis både kompetanse og omsetning, avslutter fylkesråd Haukland.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.