Vektfelle for familie-elbilene

fartsgrense

Flere av elbil-storselgerne er godkjent med lav nyttelast. – Det betyr at selv om bilen er romslig, er det begrenset hva du kan ha med av bagasje på familiens ferietur, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tilbakemeldinger NAF har fått fra medlemmer, viser at det er mange som får seg en overraskelse når de har kjøpt ny elbil.

– Hvor mye last en bil kan ta, er ikke det som er fremst i panna til bilkjøperne. Dette har vi undersøkt, og det viser seg at flere elbiler har lav nyttelast. Mange kan ikke ta med bagasjen til en typisk familie selv om bagasjerommet ser stort nok ut til det, sier Nils Sødal.

Les også:  Frykter enda flere unge uføre

Er dere en familie på fire, anbefaler NAF en bil som kan ta med minst 480 kilo last. Nyttelasten beregnes ut fra personer i bilen, løsøre og bagasje.

Disse familie-elbilene har lavere grense enn det:

  • Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kilo
  • Hyundai IONIQ5: 365 kilo
  • Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 350 kilo
  • Subaru Solterra: 365 kilo
  • Volkswagen ID.4 Pro: 370 kilo
  • MG ZS EV: 375 kilo
  • Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kilo
  • Volvo C40: 375 kilo
  • Tesla Model Y Standard Range: 387 kilo
  • Kia EV6 GT Line AWD: 392 kilo
  • MG Marvel R 4WD: 378 kilo

NAFs undersøkelsesrunde viser at informasjon om nyttelast ikke er godt nok tilgjengelig for de som er på utkikk etter ny bil. Noen produsenter oppgir fra-vekt eller fra og til-vekt, uten at det spesifiseres nærmere hva dette innebærer.

Les også:  1 av 4 lader elbilen sin brannfarlig og dyrt

Hos andre må du lete med lys og lykte for å finne informasjonen. Ingen steder har vi funnet informasjon om at valg som panoramatak, hengerfeste og større felger vil gå ut over nyttelasten.

– Bilselgerne må informere hvor mye last bilene de selger faktisk kan ta. Det hjelper ikke at bagasjerommet er stort, når du faktisk ikke kan ha noe særlig i det, sier Nils Sødal.

Det er ulovlig å kjøre med overlast. Reglene for vanlige personbiler sier at ved overlast inntil 500 kilo, må du kvitte deg med overlasten på stedet før du får lov til å kjøre videre. Har du mer enn 500 kilo i overlast, kan du bli politianmeldt.

Les også:  LESERINNLEGG: Når utenrikspolitikken er et stort hinder for fred

– Bilens tillatte totalvekt er satt av en grunn. Bremser, hjuloppheng og lignende er montert basert på å tåle den vekten, så det å kjøre med overlast påvirker kjøreegenskapene til bilen. Overlast går rett og slett utover trafikksikkerheten. Dersom du havner i en ulykke og etterforskningen viser at bilen din har vært for tung, risikerer du også avkortning i forsikringen, sier Sødal.

Å kjøre med tyngre last enn det bilen er beregnet for, vil også kunne være et brudd på garantivilkårene.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.