Nye billettløsninger om bord i bussene på Ytre Helgeland

buss

Fra og med 1. april blir det nytt billettsystem om bord i bussene. Dette medfører noen endringer for de reisende.

Nordland fylkeskommunen har satt i gang et stort arbeid for å utvikle mer fremtidsrettede tjenester. I bussene monteres det systemer som sikrer at vi kan rulle ut nye betalingsløsninger.

– De reisende vil fremdeles kunne kjøpe billett om bord, men verdikortene avvikles og gjenstående sum på ditt verdikort får du refundert ved å fylle ut skjema som ligger på vår nettside Reis Nordland, sier faggruppeleder for salg og markedsutvikling, Marthe Andersen.

Nordland fylkeskommune har nylig lansert ruteinformasjon og betaling i en og samme app – Reis. I denne appen kan man kjøpe bussbillett i første omgang, og etter hvert vil det også være mulighet til å kjøpe hurtigbåtbillett i samme app. 

– Vi anbefaler at appen benyttes for kjøp av billetter. I appen ligger også reiseinformasjon, og du vil etter hvert også kunne se hvor bussen er i sanntid, i kartfunksjonen i appen. Appen kombinerer reiseplanlegging med billettkjøp, og er etterspurt av de reisende i Nordland. Dette vil bidra til en enklere reise, forklarer Andersen.

Det er en ny kontrakt for bussdriften på Helgeland som nå starter opp 1. april. I Sandnessjøen gjøres det endringer på den ordinære bybussen, rett og slett fordi belegget er svært lavt. I stedet innføres HentMeg, en fleksibel ordning der passasjerene kan fraktes «fra dør til dør». 

– Hent-meg blir det nye bybusstilbud i Sandnessjøen sentrum. Dette er et tilbud som har vært testet ut i Bodø på ruter med lavt belegg. Det er en mye mer gunstig og fleksibel måte å gi et tilbud på, der alternativet faktisk ville vært å kutte ruten. Vi er spent på responsen, sier Andersen.

HentMeg vil kjøres mandag-fredag i tiden 09.00-14.00 og kl. 16.00-20.00 og lørdager kl. 09.00-15.00. I tiden der HentMeg ikke kjøres, kjører bybussen i ordinær rute. 

Også fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande er fornøyd med at Nordland fylkeskommune ligger i front når nye løsninger utvikles.

– Nordland fylkeskommune jobber kontinuerlig for å tilrettelegge for et godt, hensiktsmessig, og miljøvennlig kollektivtilbud i hele Nordland. Når vi nå utvikler våre salgsløsninger i en ny app, gjør vi dette i samarbeid med Entur og andre fylkeskommuner. På denne måten sikrer vi både at felleskapets ressurser blir benyttet på en hensiktsmessig måte, og vi sikrer en mer effektiv drift og utvikling av våre salgsløsninger. Til det beste for innbyggerne og øvrig reisende i Nordland, sier Sande.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.