Salgstallene øker for SodaStream i Norge

sodastream

Kullsyremaskinprodusenten SodaStream går på skinner i det norske markedet. Salget av maskiner i landet har nemlig steget med nærmere 30 prosent siden 2015. Nå ønsker selskapet å øke takten ytterligere, og da selskapets nye leder for Norden tiltrådte nylig, var målet klart: Å tilsette kullsyre i vann hjemme skal være like selvfølgelig for nordmenn som å lage kaffe.

Norge har et av verdens beste vann rett fra kranen, og etterspørselen etter kullsyremaskiner for hjemmebruk er større enn noen gang. Siden 2015 har salget av SodaStreams kullsyremaskiner nemlig økt med hele 28,25 prosent i Norge. Også salget av selskapets egne smakskonsentrater har økt betydelig siden 2015. Salget har nemlig økt med 80,28 prosent.

Den 1. mars i år tok Jörn Viefhues over som SodaStreams nye Nordic General Manager. Stillingen omfatter ansvar for alle de nordiske landene, med fokus på vekst og økte forretningsmuligheter. Jörn kommer fra stillingen som selskapets Scandinavian Sales Manager. Før det var han på markedssiden av matvaregiganten Mondelez og arbeidet da hovedsakelig innen kaffeindustrien med merkevaren Gevalia. Han ser frem til den nye stillingen med stor trygghet.

– Tallene snakker for seg selv. SodaStream er et selskap i medvind og det er et enormt potensial i varemerket. Målet er at det skal være like selvsagt å ha og bruke en kullsyremaskin hjemme som det er å bruke en kaffemaskin, sier Jörn Viefhues.

Til tross for at penetrasjonen blant norske husholdninger som har en kullsyremaskin fra SodaStream, er høy i forhold til mange andre europeiske land, er det fortsatt et stort potensial for videre vekst i det norske markedet, mener Jörn.

– Nordmenn har vann i verdensklasse, og er samtidig svært miljøbevisste. Hvorfor folk fortsatt kjøper flaskevann er uforståelig. Det skjer imidlertid en endring i forbrukernes atferd, og det er en trend som vi ser over hele Norden. Forbrukerne søker i stadig høyere grad enkle og bærekraftige løsninger, og behovet for å redusere plastforbruket i hverdagen er større enn noensinne. Vi bryr oss mer om miljøet og har innsett hvor idiotisk det er å betale i dyre dommer for å slepe hjem tunge plastflasker med kjøpevann fra butikken. En utvikling som alle tjener på, og som ytterligere taler for videre vekst i det nordiske markedet de kommende årene, avslutter Jörn.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.