Følger ikke servicen: Får motortrøbbel på Autoban

ratt subaru

Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene.

Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If. Selskapet har forsikret hver femte bil i Norge, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

– Hver sommer får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at familiebilen bryter sammen på Autobahn, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Les også:  Få et billligere VPN: 7 tips

Sørg for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur. Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.

– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier med høye hastigheter oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier Clementz.

Les også:  Få et billligere VPN: 7 tips

Sverige, Danmark og Tyskland er de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie, viser skade- og veihjelpsstatistikken til If. Men det er også mange saker fra Frankrike og Italia.

– Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer, sier utenlandssjef Jens Gravdal i If.

– Påfallende mange av dem som får problemer medgir at de nok ikke forberedte seg godt nok før turen, sier Gravdal.

Les også:  Få et billligere VPN: 7 tips

I sommerukene får If rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden.I tillegg kommer alle skader og veihjelp i de nordiske landene.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.