Loop Rocks, NCCs online markedsplass hvor brukere selv kan matche tilbud og etterspørsel etter stein- og gravemasser mellom byggeplasser, lanseres nå i Norge. Loop Rocks er en åpen plattform og app som allerede har mer enn 9.000 brukere i Sverige, Finland og Danmark.
I Norge er markedet for håndtering av steinmaterialer og jordmasser et attraktivt marked. Norge har de høyeste investeringene i bygg per capita ifølge Euroconstruct. Det gjør at Loop Rocks har stor tro på at deres løsning for håndtering av masser vil slå godt an i det norske markedet.
– Det norske byggemarkedet er preget av høye miljøstandarder, kvalitetsdrevne prosjekter og store investeringer. Dette er et mulighetsvindu som vi bare ikke kan gå glipp av, sier Carl Zide, Head of Loop Rocks.
Godkjente masser
En av nøkkelfaktorene i Loop Rocks suksess er å sikre at alt tilgjengelig masser i appen har riktig dokumentasjon og er korrekt miljømessig testet. I Norge vil Loop Rocks samarbeide med miljøkonsulenter for å sikre lokale miljøprøver og dermed godkjente masser.
– Loop Rocks skaper en ny sirkulær strøm av gjenbrukte materialer mellom byggeplasser, pukkverk og resirkuleringssteder. Loop Rocks hjelper brukerne å kutte kostnader for materialhåndtering samtidig som miljøpåvirkningen reduseres gjennom lavere CO2-utslipp, mindre transport og økt bruk av gjenbrukte materialer, sier Carl Zide.
Loop Rocks i Norge blir lansert i forbindelse med bransjekonferansen Stein i vei, som starter 28. februar. Arrangementet samler norsk steinmaterialeindustri for å diskutere fremtidens infrastruktur, som Loop Rocks har som mål å være en del av.
– Med norsk utvidelse blir Loop Rocks en pan-nordisk løsning. De nordiske byggemarkedene har mye felles, og nye digitale løsninger kan hjelpe bedrifter med å tjene nye synergier som ikke tidligere har vært tilgjengelige, sier Zide.
Miljøvennlig
På grunn av sin frie og miljøvennlige plattform har Loop Rocks blitt tildelt flere priser i 2017. Loop Rocks ble tildelt beste initiativ innen bærekraftig transport fra E-prisen, organisert av E.ON og Veckans Affärer, beste individuelle prestasjon av Sveriges grønne bygningsråd samt en ærverdig omtale fra InUse Awards.
– Vi er stolte over å presentere vår mest brukervennlige løsning noensinne. Vi har gjort mye produktutvikling de siste seks månedene, og med vårt nye in-house tech team vil vi fortsette å forbedre denne tjenesten, sier han.