Neste år lanseres den første helektrisk MINI’en. På veien dit leker MINI med sin historie og kombinerer fortid og fremtid i en av verdens mest ikoniske biler. Resultatet vises på den internasjonale bilutstillingen i New York som åpner om kort tid.
Som en hyllest til ikonet og et blikk inn i fremtiden vises en helektrisk klassisk MINI på den kommende internasjonale bilutstillingen i New York.
– I 1959 rullet den første MINI’en ut fra fabrikken i England, den ble et ikon over natten. Når den første helektriske MINI’en lanseres i 2019, 60 år senere, blir den et ikon for en ny tid, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Elektrisk fortid
Classic Mini Electric kombinerer det historiske utseendet til en av verdens mest populære småbiler med teknologien til fremtidige MINI-modeller. Med det sender MINI et klart signal om sin forpliktelse til å beholde merkevarens umiskjennelige karakter samtidig som de nye modellene elektrifiseres.
Bilen som vises i New York er et unikt og nøye restaurert eksemplar av den klassiske Mini Cooper. Den røde lakken, det kontrastlakkerte taket i hvitt, kompletert med hvite striper på panseret, er erketypisk MINI. Den opprinnelige motoreren er derimot erstattet av en elektrisk motor som byr på den samme go-kart-aktige kjøreopplevelsen som bidro til å gjøre Mini Cooper så populær.
Elektrisk nåtid og fremtid
I 2017 lanserte MINI sin første plug-in hybrid, den firehjulsdrevne MINI Countryman S E ALL4 med en elektrisk rekkevidde på inntil 40 km (NEDC). Samlet effekt fra den tresylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren er 224 hk og et dreiemoment på 385 Nm. Denne modellen utgjorde nærmere halvparten av registrerte nye MINI’er i Norge i fjor.
Samme år ble også «MINI Electric Concept» avduket på Frankfurt Motor Show. Konseptbilen ga en tydelig pekepinn på hva som venter når MINI feirer sitt 60-årsjubilieum i 2019; et nytt elektrisk ikon. Basert på dagens MINI 3-dørs versjon, pågår utvikling og testing av den nye modellen for fullt slik at de første eksemplarene kan rulle ut fra fabrikken i Oxford neste år.
– Vi økte MINI-salget i Norge med over 15 prosent gjennom fjoråret. Nå rigger vi oss for et enda større volum i årene fremover og åpner derfor blant annet to nye MINI-forhandlere (Oslo og Drammen) nå i sommer, avslutter Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.