Mange nordmenn klager på forsikringsvilkår ved leie av bil

lys bil

Nordmenn strever med å forstå forsikringstilbudene som blir presentert hos leiebilselskapene. I 2017 mottok Forbrukerrådet nesten 700 henvendelser relatert til forsikring på leiebil, der brorparten gjaldt avtaler inngått i utlandet.

Hovedårsaken er at vilkårene som blir fremlagt i skranken ofte er så komplekse at det er vanskelig å vite hva forsikringen faktisk dekker. Mange leiebilkunder føler seg samtidig presset til å kjøpe forsikringspakker de egentlig ikke behøver.

Forbrukerrådets jurister har nå sett på saken og konkludert med at bransjen trenger en opprydning. De krever at det skal bli enklere for kundene å vite akkurat hvilke forsikringer som er nødvendige å ha, samt hvilke man ikke trenger.

Språkproblemer og tidspress
Språkproblemer på bilutleiekontorene i utlandet er et moment som bidrar til å skape forvirring. Fremfor å presentere vilkårene i tydelige ordelag på forhånd, blir man ofte servert komplekse avtaler i skranken direkte ved ankomst. Lange køer ved utleiekontorene gjør også at mange føler et tidspress og lar være å finlese detaljene i avtalen.

Enda det eksisterer et felles regelverk for leiebilforsikring innad i EU, er det få som mottar informasjon om dette på forhånd. Det er heller ikke lett å fastslå hvorvidt den norske forsikringen også gjelder i ankomstlandet. Alle disse momentene gjør det svært vanskelig for kunden å navigere omkring regelverket.

Som et resultat ender flere nordmenn opp med å takke ja til en leiebilforsikring som de egentlig ikke har behov for. Mange opplever derfor at kostnadene stiger betraktelig sammenlignet med det opprinnelige prisanslaget.

Også den norske portalen Leiebilguiden.no kan fortelle om en jevn strøm av forespørsler fra kunder som trenger hjelp til å forstå vilkårene i forsikringene. De fleste henvendelsene knytter seg til kjøp av tilleggsforsikringer og hvorvidt kunden faktisk har behov for disse.

Generelt om leiebilforsikringer
Leier man bil i Europa skal kasko, tyveri- og ansvarsforsikring være inkludert i prisen dersom man forhåndsbestiller leiebilen på nett.

Når man ankommer utleiekontoret for å hente bilen blir man ofte tilbudt en utvidet kaskoforsikring som skal dekke eventuelle skader på vinduer og hjul. Denne er vanligvis svært kostbar og helt unødvendig.

Man blir også tilbudt egenandelsforsikring ved skranken. Ved en eventuell ulykke vil forsikringen redusere eller fjerne egenandelsbeløpet, der prisen å betale ellers ofte kan komme opp mot kr. 10.000,-. Mange leiebilkunder er imidlertid ikke er klar over at de allerede har egenandelsforsikring innbakt i reiseforsikringen eller via kredittkortet. Mange slike kort leveres i dag med innebygget forsikring, gitt at man betaler minst halvparten av turens kostnader med kredittkortet.

Det er viktig å undersøke forsikringene nøye før man bestiller leiebilen på nett. Har man ingen egenandelsforsikring allerede, bør det absolutt vurderes. Da anbefales det å bestille forsikringen sammen med leiebilen fremfor å vente til ankomst. Årsaken til dette er at prisen på denne forsikringen oftest er langt rimeligere når den bestilles på nett.

Har man en god reiseforsikring trenger man ikke flere tilleggsforsikringer ved leie av bil. Da blir eksempelvis forsikring mot tyveri av eiendeler og personlig ulykkesforsikring overflødig.

For å få fullstendig oversikt over forsikringer som tilbys når man skal leie bil, anbefales det å lese Forbrukerrådet og Forbruker Europa sin guide til leiebilforsikringer.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.