Ferske tall viser at flere og flere nordmenn drar på bilferie. For mange innebærer dette høye hastigheter og andre regelverk. – Ikke glem dekksjekken, oppfordrer dekkekspert i Nokian Tyres.
I NHO Reiselivs ferske undersøkelse av nordmenns ferievaner, avdekkes det at bilferie er den ferietypen som øker mest de siste tre årene. Det er en rekke ting du bør tenke på når du skal ut på tur i bil, enten det er med familie, venner eller på egenhånd.
I tillegg til å sjekke lokale regelverk og at bilen er i god stand, forteller dekkekspert i Nokian Tyres, Kjetil Røssel, at det er minimum to ting du bør passe på før du drar: riktig lufttrykk og mønsterdybde.
– På bilferie er bilen vanligvis tungt lastet, og derfor bør dekktrykket økes med 10 prosent fra bilprodusentes anbefalinger. Etter ferieturen kan lufttrykket igjen reduseres til det normale, sier Røssel.
– Minste lovlige mønsterdybde i Norge er 1,6 mm, men mønsterdybden bør være på minimum 4 mm for skikkelig grep. Dette kan man på moderne dekk sjekke på slitasjeindikatoren, men har du et eldre dekk må du bruke linjal, fortsetter han.
Piggfrie vinterdekk er en dårlig idé
Noen nordmenn bruker piggfrie vinterdekk hele året, men dekkeksperten advarer mot dette.
– Det er tillatt å bruke disse dekkene i Norge, men mange steder i utlandet er det ikke det – for eksempel i Tyskland og Italia. Dette skyldes at dekkene er laget av en type gummi som er tilpasset vinterklima, noe som gjør at du kan få dårlige kjøreegenskaper ved sommertemperaturer. Spesielt kan dette gjelde på utelandsferie, der man ofte reiser til destinasjoner med varmere og fuktigere klima enn Norge, opplyser Røssel.
Motorvei skaper slitasje
Reiser du utenfor Norges grenser er det også en viss sannsynlighet for at du møter på motorveier med betraktelig høyere fartsgrenser enn her til lands. Det gir det flere faktorer du som sjåfør må forholde deg til.
– Det er ekstra viktig at du tar en grundig sjekk av dekkene før du skal kjøre på motorvei i utlandet, ettersom konsekvensene av dårlige dekk og høy hastighet i verste fall kan bli fatale. Sjekk som nevnt mønsterdybe og lufttrykk, men også at du har riktig hastighetsklasse på dekkene. Denne må tilsvare bilens makshastighet, noe du kan sjekke i instruksjonsboken. Bommer man på dette utsetter man seg selv for større risiko og kan få bot hvis man blir stoppet av politiet, forteller Røssel, som anbefaler folk å spare på hestekreftene selv om de er på motorvei.
– Motorveier er som regel trygge å kjøre på, men ved økt fart øker også slitasjen på dekkene. Øker du for eksempel kjørehastigheten fra 80 til 100 km/t, øker dekkslitasjen med 20 prosent, fordi dekkenes rullemotstand mot asfalten øker. Med andre ord kan du korte levetiden betraktelig ved å kjøre i høy hastighet over lengre tid, avslutter han.