De tre siste årene har Circle K-stasjonene i Nordland samlet inn om lag 683 000 kroner til brystkreftsaken. Best i fylket i 2019 ble Circle K Fagernes-Narvik.
Stasjoner som bader i rosa lys. Rosa bilvask, kaffekopper og kampanjeeffekter. BH-er hengende fra tak og vegger. Ansatte med nyfarget, rosa hår. Alt dette har blitt et forutsigbart høsttegn for folk som ferdes langs norske oktoberveier.
– I år donerte kunder ved 274 Circle K-stasjoner over hele landet mer enn 4,1 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Det betyr at vi nå har passert 30 millioner kroner i totalt innsamlet beløp for de åtte årene vi har hatt aksjonen, sier en stolt Sverre Rosén, administrerende direktør i Circle K Norge.
Gøy å være best i Nordland
Hele 16 stasjoner i Nordland var med på Rosa sløyfe-aksjonen i 2019. Circle K Fagernes-Narvik var den stasjonen som samlet inn mest i fylket. Her ble det reist 58 051 kroner til brystkreftsaken, den sjette høyeste summen i hele Norge. Deretter følger Circle K Korgen med 35 482 kroner, Circle K Mo i Rana med 25 240 kroner, Circle K Fauske med 23 775 kroner og Circle K Stokmarknes med 14 900 kroner til Rosa sløyfe.
– Vi er stolte og ydmyke over å samlet inn en slik sum til Rosa Sløye. Takket være kunders givervilje og dyktige medarbeidere endte vi opp som beste stasjonen i fylket. Det synes vi er veldig gøy og stor stas, sier Ernst Nilsen ved Circle K Fagernes-Narvik.
Han roser bedrifter som har bidratt med premier til stasjonens loddsalg: Toyota Nordvik, Scandic Narvik, OBS Bygg, Vianor, Diplom-is, Coca-cola, Quality Hotel Grand Royal, Jotun og Scanox.
Ifølge Victoria W. Nilsen ved Circle K Fagernes-Narvik er Rosa sløyfe årets viktigste aksjon.
– Vi har hatt rosa belysning på stasjonen, egen aktivitetsdag, loddsalg, auksjoner og rosa softis, forteller hun.
Rosa hovedsamarbeidspartner
Blant alle stasjonene i Norge var det Circle K Elverum som samlet inn mest i år, hele 111 600 kroner. Deretter fulgte Circle K Forus med 110 460 kroner. De to stasjonene duellerte om førsteplassen gjennom hele oktober.
På fylkesnivå samlet Rogaland inn mest penger – om lag 583 000 kroner, etterfulgt av Akershus, Hedmark og Oppland. Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.
Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon var «rosa forskjellsbehandling». Mens noen blir friske av én operasjon, må andre igjennom et lengre løp med både cellegift, stråling og hormonbehandling. Midlene fra årets Rosa sløyfe-aksjon går derfor til forskning på persontilpasset brystkreftbehandling.