Bergans og nordnorske reiselivsaktører går sammen

helgeland

Markedet for arrangerte turer er i sterk vekst, både her til lands og internasjonalt. Nå slår tre nordnorske reiselivsbedrifter seg sammen med Bergans for å løfte produktet og bidra til økt aktivitet i lavsesong. 

Ved siden av Bergans Fritid AS er selskapene Tromsø Safari AS, Arctic Sport AS og Vinter Troms AS med på satsingen. Det nyetablerte selskapet har fått navnet Arctic Hike AS og skal utvikle nye turkonsepter i Nord-Norge. Turene skal passe for turister av alle slag, både de som kommer langveisfra og lokalbefolkning.

Med mål om å utvikle helårs reiseliv i landsdelen, har reiselivsklyngen Arctic-365 satset tung på å bygge opp bærekraftige og lønnsomme tilbud innen fottur og vandring i Nord-Norge.Aktørene mener dette er en svært etterspurt aktivitet og at mange reisemål i nord vil ha store muligheter på dette området.

Også Bergans ser potensialet i denne typen aktiviteter.

– I Bergans har vi som uttalt mål å bidra til at flest mulig mennesker får oppleve turglede. Gjennom Artic Hike skal vi aktivt legge til rette for store øyeblikk i spektakulær natur, sier Jan Tore Jensen som er CEO i Bergans. Vi vil jo gjerne at folk skal bli glade i naturen på samme måte som vi er det. Vi tror at man må ha et nært forhold til naturen for å se viktigheten av å beskytte den, avslutter Jensen.

Mange reiselivsbedrifter i Nord-Norge har behov for økt trafikk i lavsesong. Konseptet Arctic Hike tar disse utfordringene på alvor og vil derfor legge sine arrangementer til tider på året som normalt har lav trafikk. I første omgang er det tilbudet i høstsesongen som skal utvikles. Turene vil være guidede og inkludere komfortabel overnatting og servering av lokalmat- og drikke.

– Arctic Hike vil legge opp turene slik at tilreisende og lokalbefolkning får oppleve naturen sammen. På turene skal deltagerne også få innblikk i lokal kultur og kunnskap om natur og historie på de ulike reisemålene, forteller styrelederen i det nye selskapet, Børre Berglund.

– Vi har tro på å utvikle sterke turopplevelser rundt omkring i Nord-Norge og mener vi har verdifulle erfaringer fra Arctic Race of Norway, sier Knut-Eirik Dybdal som er initiativtaker til Arctic Race of Norway.

I 2019 skal konseptet testes for så å være i salg fra 2020. Det estimeres med 2 500 til 3 000 kunder årlig når Arctic Hike er innarbeidet i markedene. Selskapet sikter mot en årlig omsetning på mellom 80 og 100 millioner kroner. I tillegg kommer omsetning fra lokalbefolkning som deltar i Arctic Hike-arrangementene.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.