Deli de Luca har to salgssteder i Nordland, begge er på Esso-stasjoner i Mo i Rana, nemlig Esso-stasjonen i Grubhei og Esso-stasjonen i Langneset. Nå er det avslørt at Deli de Luca selger kjøtt fra miserable dyr.
Animas nye rapport “Mat i Farten” avslører at store aktører som Mix og Deli de Luca, eid av Norgesgruppen, stryker på kyllingvelferd. Kjedene bruker kjøtt fra kyllinger med økt risiko for gangvansker, nedsatt immunforsvar og organsvikt. Resultatene er alvorlige både for dyrenes velferd, men også forbrukertilliten, mener dyrevernorganisasjonen som nå har startet en stor kampanje med helsides annonser i 13 aviser, herunder Dagbladet, Klassekampen, og Aftenposten.
Med en bunnplassering stryker Norgesgruppens kjeder Mix og Deli de Luca på kyllingvelferd i Animas nye rapport “Mat i Farten”. Rapporten har undersøkt tilstanden i 20 bedrifter fra servicehandelen, bakerier, og kaffebarkjeder. Den dårlige plasseringen skyldes først og fremst at kjedene selger den kontroversielle turbokyllingen i store mengder og ikke har satt noen planer for utfasing.
– Det er vanvittig at Deli de Luca og Mix gambler med kundenes tillit på denne måten. Det er et kjent faktum at turbokyllinger lider av gangvansker, organsvikt, og høyere dødelighet. Det er neppe noen forbrukere som synes det er i orden, særlig ikke når det ligger løsninger rett foran nesen, uttaler Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima.
Circle K tar førsteplassen i rangeringen ved å ha forpliktet seg til dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment (ECC), og er allerede godt i gang med å utfase turbokyllinger. I likhet har Narvesen og 7-Eleven også startet med innfasingen av ECC-standarden, og får derfor andreplass i rapporten.
En YouGov undersøkelse fra januar 2022 viser at omtrent 2 av 3 av norske forbrukere mener at store bedrifter, som dagligvarekjeder, bør droppe turbokylling.
I ikke mindre enn i 13 aviser trykkes nå helsides annonser med rapportens resultater, og er planlagt i blant annet Dagbladet, Klassekampen, og Aftenposten. Budskapet skal også spres bredt og høyt på sosiale medier slik at forbrukere blir oppmerksomme på hvem som henger etter, og hvem som gjør meningsfulle fremskritt.
Danmark har også hivd seg på kampanjen. På skjermer i hele landet vil over en million mennesker bli eksponert for Animas beskjed “Kjære Deli de Luca, dropp turbokylling!”, som står på flere av landets største skjermer. Noe som blir gjort for å informere danske skiturister.
– Det er fint at kjeder som Circle K og Narvesen viser veien for resten av markedet, men som dyrevernorganisasjon kan vi ikke passivt se på at konkurrentene underbyr markedet med kjøtt fra de mest miserable kyllingene. Derfor kommer vi til å holde en kampanje akkurat så lenge det kreves for at Deli de Luca og resten av servicehandelen følger med, sier Fjeldberg.