Toyota hybridbiler populært i Lofoten

nordvik

Toyota i Lofoten trosset usikkerheten i bilmarkedet og signerte mange nye kjøpskontrakter for sine modeller i april.

Med over 2200 nye kjøpskontrakter i ordreboken, kan Toyotas norske forhandlerne melde om en av de beste salgsmånedene noensinne. Dette til tross for at koronasituasjonen har medført begrenset bemanning og en generelt lavere etterspørsel etter nye biler.

– Dette her helt fantastiske tall og viser at Toyotas hybridbiler er svært ettertraktede i markedet, sier Trond Harsy, bilselger hos Nordvik Toyota i Lofoten.

De sterke april-tallene knytter seg særlig til den nye Toyota RAV4 Plug-in hybrid. Modellen utgjør 65 prosent av de nye kjøpskontraktene på landsbasis, og ligger med dette godt an til å bli en av de mest populære hybridbilene i Norge i 2020.

Les også:  Trafikkulykke på Svolvær - To personer skadet

– Den første plug-in hybrid-elektriske versjonen av RAV4 bygger på mer enn 20 år med ledende hybridteknologi fra Toyota, og kommer med mer kraft, lengre elektrisk rekkevidde, bedre drivstoffeffektivitet og mindre utslipp enn noen andre modeller i klassen. Det er ingen tvil om at dette har slått an hos norske bilkjøper. I tillegg selger populære hybridmodeller som Corolla og C-HR godt, sier Hardy.

Les også:  ​MS Vesterålen ombygges hos Green Yard Kleven

Nylig passerte Toyota på verdensbasis 15 millioner solgte hybridbiler siden lanseringen av den første masseproduserte hybriden, Toyota Prius. Det har redusert utslippene av CO2 med mer enn 120 millioner tonn globalt.

– Toyota startet en grønn revolusjon i industrien da vi lanserte den første hybridbilen for over 20 år siden. Teknologien utvikles kontinuerlig til å bli mer energieffektiv og miljøvennlig, og med RAV4 Plug-In Hybrid forsterker vi vår ledende posisjon på hybridbiler, sier Hardy.

Les også:  Vernemyndighetene gir grønt lys for The Whale

I en tid der man kan få inntrykk av at etterspørselen kun går mot elbiler, forteller Hardy om hvordan stadig flere kunder ser at hybridbiler er det beste miljøvalget for dem.

– De sterke salgstallene til Toyota er et bevis på at de miljøvennlige hybrid-elektriske bilene treffer behovene til veldig mange norske bilkjøpere. Hybridteknologien kommer derfor fortsatt til å være vår kjerneteknologi fremover – både i Norge og internasjonalt.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.