De fleste polerer bilen om våren, men det er like viktig på høsten. Her er bilekspertens beste tips til vinterklar bil.
Kjennes lakken ru mot hånden nederst på bildøren, er det behov for en grundig vask og polering.
– Polering om høsten er like viktig som om våren, selv om de fleste bare gjør det i april eller mai. Veisaltet henger seg fast på steder der lakken har små ujevnheter. Små lakkskader bør også fikses. Ubeskyttet stål er utsatt for rustangrep, sier bilmekaniker Moeen Shahzad Mughal. Han jobber i bilteknisk gruppe i forsikringsselskapet If.
Er det kaldere enn 7-8 grader, bør poleringen skje i en oppvarmet garasje for at den skal ha ønsket effekt.
Det er flere ting å huske på når du skal gjøre bilen klar for vinteren. En sjekk av batteriet er blant de viktigste.
– Hvis du vet at det blir mye småkjøring i vintermånedene, gjør du tilværelsen mer forutsigbar ved å forberede batteriet litt. Et batteri som fungerer bra om sommeren, kan være helt dødt en morgen med ekstra kulde, sier Mughal.
Den viktigste innsatsen ligger i vedlikeholdslading av batteriet i forkant av vinteren. Skaff deg en batterilader til rundt tusenlappen og sett batteriet på vedlikeholdslading over natta. For noen hundrelapper får du også et enkelt apparat som tester om spenningen i batteriet er god nok. Eventuelt ta kontakt med et bilverksted som kan kontrollere dette for deg.
Forsikringsselskapene er også svært opptatt av bildekkstandarden i vinterhalvåret.
En god del av ulykkene om vinteren skjer fordi dekkene ikke holder mål. Mange følger ikke godt nok med på mønsterdybden. Minstekravet til piggfrie vinterdekk er tre millimeter, men ha gjerne fire eller mer.
Hva med oljen?
Et vanlig tips før vinteren er å skifte motorolje. Men det kommer litt an på.
– De fleste nyere biler har en syntetisk olje som klarer vinteren bra. Nybileiere følger som regel serviceintervallene, som tar seg av de nødvendige oljeskiftene. Men har du en bil som er åtte-ti år eller eldre, har du kanskje begynt å ta litt lettere på den faste servicen, sier bilmekanikeren.
Olje som ikke blir byttet på årevis, og som i tillegg kanskje er billig, gjør motoren bare vondt. Den får tungt for å starte og slites mer når den går. Det er viktig at det blir utført service på bilen etter fabrikantens anbefaling for å unngå unødvendige problemer med bilen gjennom vinteren. Informasjon om når bilen skal ha service står i instruksjonsbilen til bilen.
– Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup, sier Mughal i If.
Vil du slippe å forholde deg til bilforberedelser helt og holdent, tilbyr bilverkstedet ditt sannsynligvis en egen tipunktservice for vinterklargjøring.
Dette bør du gjøre med bilen før vinteren:
- Grundig vask og polering: Lakken beskyttes mot salt og søle, og det blir enklere å vaske bilen gjennom vinteren. Polering beskytter også mot rustangrep på karosseriet.
- Batteriet: Kontrollér spenningen på batteriet. Batteriet har normal levetid på tre til fem år, avhengig av type kjøring. Bilrekvisitabutikkene selger batteritestere fra noen hundrelapper og oppover. Mange bilverksteder gjør også jobben på sparket uten at det trenger å koste så mye. Å investere i en enkel billader, er også smart. Lader du opp batteriet én til to ganger i året, unngår du at batteriet plutselig er tomt.
- Olje: Sjekk instruksjonsboken om hvilken type olje som skal brukes til bilen din. Utfør service etter de anbefalingene som fabrikanten anbefaler. Ofte kan verkstedene tilby noe de kaller for «økonomiservice» som er en rimeligere service på biler eldre enn 5 år. Bruker bilen din litt olje så kan det være lurt å ha en liten flaske med olje liggende i bilen til etterfylling.
- Silikonstift/-spray og låsolje: Smør dørlister med silikonstift, så unngår du at dørpakningene rives i stykker i kulda. Det bør gjøres før temperaturen nærmer seg minusgrader, eventuelt i et varmt garasjeanlegg. De fleste har fjernstyrt lås, men hvis du fortsatt låser opp bilen manuelt, kan du koste på deg litt låsolje for å unngå at låsen fryser
- Vinterutstyr i bilen: En liten spade, snøkjetting og slepetau kan plutselig bli veldig nyttig. Det samme kan det være med startkabler også.
- Vindusviskere: På tide å skifte til nye vindusviskere? Høsten og vinteren er en tung tid for gummien i viskerbladene. Slitasjen avhenger mye av salting, snøforhold og andre vinterforhold, og ikke minst hvor mange ganger viskerne har vært fastfrosset i løpet av vinteren.
- Spylervæske: Spylervæsken skal tåle kulde. På ferdigblandete spylervæskeposer eller -kanner står det hvilken temperatur den tåler. Skal du på fjellet, eller om det er meldt sterkt kulde, kan du bruke spylervæske som tåler lavere temperaturer.
- Kjølevæske: Er det lenge siden kjølevæsken er byttet, kan frysepunktet ha blitt for lavt for en kald vinterdag. Følger du bilens serviceintervaller, er den sannsynligvis i orden. Er du usikker om kjølevæsken er i ordren eller ikke, så ta kontakt med et bilverksted som kan kontrollere dette for deg.
- Dekk: Piggdekk kan du sette på fra 1. november, i de tre nordligste fylkene fra 15. oktober. Piggfrie vinterdekk kan du sette på allerede nå. På vinterdekk er kravet minst tre millimeter spordybde, men det anbefales minimum fire millimeter på biler under 3500 kg.
Kilde: Forsikringsselskapet If