Nesten ni av ti 9-18-åringer som er på sosiale medier, konsumerer nyheter på denne plattformen. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020, publisert på GunnarAndreassen.com.
– Det er bra at de unge er nyhetsinteresserte, men det er viktig å være klar over at sosiale medier også kan ha utfordrende sider som nyhetskanal, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Bortsett fra blant de yngste, der den største andelen ser nyheter på NRKs Supernytt, er sosiale medier den mest brukte nyhetskanalen blant 9-18-åringene. Andelen som leser, ser eller hører nyheter i sosiale medier har økt siden forrige Barn og medier-undersøkelse i 2018.
– Tallene viser at barn og ungdom er interesserte i nyheter, og det er positivt. Men det kan være bekymringsfullt hvis sosiale medier erstatter redaktørstyrte medier. Algoritmene øker faren for å få mer av det samme, og dermed gå glipp av viktige nyheter. Vi vet også at det er enkelt å spre desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, sier Velsand.
56 prosent leser ikke nyheter i papiraviser. Andelen som leser nyheter i papiraviser er nesten halvert siden 2016.