Aldri før har norske frontruter fått så mange steinsprutskader, viser ny skadestatistikk. Akkurat nå er det høysesong for småstein og grus i frontrutene.
Antall steinsprut og glasskader på norske biler har mer enn doblet seg på snaut 25 år: I 1997 ble det meldt inn litt over 117 000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens norsk forsikringbransje i fjor erstattet 261 000 skader til en samlet skadeskostnad på drøyt 1,6 milliarder kroner. Det viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
– Påsketrafikken er definitivt en av steinspruttoppene. Da er det mange ute på veiene samtidig, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
Han peker på flere grunner til de rekordmange glasskadene.
– Det er flere biler på veiene. Den norske bilparken har økt, og det fører naturlig nok til at antallet skader også øker. Samtidig bidrar tettere trafikk til at risikoen blir større. Veistanderden har også økt mye de siste tiårene. Norge har fått flere veier med parallelle kjørefelt. Det er ofte på slike veier – og ved akselerasjonsfelter, der folk kjører inn på motorveiene – at steinsprut oppstår. Påkjøring til ny vei og forbikjøring er blant de vanligste årsakene til steinsprut, sier Clementz.
– Det er mer strøing og bruk av piggfrie dekk. Statens vegvesen og andre som holder veiene kjørbare om vinteren bruker mer grus og sand enn tidligere, og flere gater og veier blir strødd jevnlig. Dessuten har piggfrie vinterdekk er blitt vanlig mange plasser, og det fordrer et annet vintervedlikehold. Samtidig er piggfrie vinterdekk laget av myke gummiblandinger hvor grus og småstein lettere setter seg fast i mønsterets lameller og slynges videre mot bilen bak, sier han.
Kommunikasjonssjefen i If peker på at frontrutene blir tynnere og tynnere, og det øker sannsynligheten for at de lettere får skader. En frontrute er rundt 10 prosent tynner i dag enn for noen år siden.
– For noen tiår siden hadde alle biler skvettlapper som fanget opp mye av grusen som ble slynget bakover. Moderne biler har ikke lenger disse skvettlappene, og det bidrar til mer steinsprut på veiene, sier han.
Når du kjører forbi et skilt med «Gratis reparasjon av steinsprut» utenfor et glassverksted, er det forsikringen din som dekker denne skaden. Glassverkstedet melder inn skaden for deg til forsikringsselskapet ditt.
– Det er vanskelig å verge seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du risikoen for å få en steinsprutskade i frontruta til en viss grad, sier Sigmund Clementz i If.
Reparasjon av glasskader på bilen er dekket på delkasko, kasko og utvidede kaskoprodukter. Forsikring dekker skader på alle bilens vindusruter, samt glasstak og takluker av glass. Hvis ruten kan repareres, betaler du ingen egenandel. Hvis ruten må byttes, betaler du en egenandel. Glasskader påvirker ikke bonusen.