Under Black Week hadde Elkjøp en vekst totalt på 12,1 prosent sammenlignet med fjoråret. – Det er vi meget godt fornøyde med sier Elkjøp-sjef, Fredrik Tønnesen.
Til tross for at hjemmesiden ikke fungerte som planlagt under starten av Black Friday, klarte elektronikkjeden å slå enda en ny handelsrekord.
– Vi så allerede på søndag da våre første tilbud ble sluppet, at interessen var rekordhøy på elkjop.no og denne trafikken fortsatte utover uken på nett og med en jevn kundestrøm til butikkene våre, forteller Tønnesen.
Elkjøp-sjefen forteller om flere kunder inn til butikk enn i fjor, og mener dette skyldes flere faktorer.
– Vi hadde en liten oppgang i kundestrøm inn til butikk, det var mange som ønsket å benytte seg av våre godt planlagte kampanje-tilbud forrige uke. Vi hadde også vår aller første VIP-shopping, hvor våre kundeklubbmedlemmer kunne handle varer til Black Friday-priser én dag før. Det er tydelig at dette ble tatt veldig godt imot av våre kunder, sier Fredrik.
Elkjøp sin omsetning under Black Week endte på over en milliard kroner, som gir en vekst på 12,1% mot samme uke i fjor. Cyber Monday, som er mandagen etter Black Friday, hadde en vekst i omsetning på over 50 prosent.
– At vi nok engang klarer å slå våre egne rekorder er vi kjempestolte av, og viser at varehandelsdød ikke gjelder hos oss. Jeg er utrolig stolt av alle våre 4000 ansatte i butikkene, og den servicen de yter til alle våre kunder. Tilbakemeldingene fra våre 147 butikker etter Black Friday er at stemningen har vært god, vi har hatt nok varer på lager og det har gått mange fornøyde kunder ut dørene våre.
Det er grunnen til at vi ikke helt kjenner oss igjen i de dystre spådommene mange eksperter har om at den fysiske butikken sliter, sier Tønnesen.
Torsdag kveld da Black Friday-kampanjen skulle starte for fullt fikk elektrokjeden store kapasitetsproblemer som førte til frustrasjon hos flere kunder som satt klare til å handle hjem elektronikk.
– Den enorme belastningen på hjemmesiden ga oss dessverre tekniske problemer på torsdag kveld og deler av fredagen. Vi har full forståelse for den frustrasjonen kundene vår opplevde, og det beklager vi virkelig. Vi har allerede startet med evalueringen internt, dette er ikke slik vi ønsker å fremstå ovenfor våre nye og eksisterende kunder, sier Tønnesen og legger til:
Vi er godt fornøyde med resultatet etter Black Week, Black Friday og Cyber Monday – nå skal vi skifte fokus og se frem mot julehandelen som nå starter for fullt, sier Fredrik Tønnesen.