NAF krever større fart på ladeutbyggingen i 2020

vinter trafikk

Det bygges både færre ladestasjoner enn lovet, og mange færre enn det som trengs. Det viser tall som NAF har samlet inn fra ladeoperatørene.

– Regjeringen må kalle inn aktørene som skal sørge for utbygging av ladestasjoner og få ryddet opp i flaskehalsene som nå hindrer utbygging. Antall ladestasjoner henger ikke med på veksten i antall elbiler. Nå begynner det å haste, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Regjeringen har et mål om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler i 2025. En god ladeinfrastruktur er en forutsetning for å nå det politiske målet, derfor har regjeringen et ansvar.

Les også:  Nordmenn mener fartsgrensene er høye nok

– I 2019 ble det bare bygget litt over halvparten av den ladekapasiteten som trengs, og langt færre hurtigladere enn det selskapene planla for i starten av året. Med rundt 60  000 nye elbiler i 2019 og mange nye elbiler på vei inn i markedet i 2020 blir det enda flere elbiler per ladepunkt, sier Sødal.

Ladeoperatørene nevner lang saksbehandling i kommunene, vanskelige nettselskaper og høye effekttariffer som grunnen til at de har bygget færre ladere enn de planla for i året som gikk.

Les også:  9 av 10 blir oppringt av ukjente numre: Dette må du passe på

– Uansett hvem som har skylda betyr dette ladekø og lengre ventetid for forbrukeren. Nå må regjeringen ta et helhetlig ansvar og kalle inn partene for å rydde opp i rammevilkårene, sier Sødal.

– Regjeringen har et mål om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler i 2025. En god ladeinfrastruktur er en forutsetning for å nå det politiske målet, derfor har regjeringen et ansvar, fortsetter han.

– Med god ladeinfrastruktur ryddes rekkeviddeangst av veien, en viktig hindring for mange når de vurderer om de skal kjøpe elbil, sier Sødal.

Les også:  LESERINNLEGG: Mer penger til kampen mot vold og overgrep mot barn

NAF har spurt et utvalg av våre medlemmer om hva som hindrer dem i å skaffe seg en elbil. Blant bensin- og dieselbileierne var de viktigste hindrene rekkevidde, hengerfeste og hurtiglademuligheter. Nær halvparten av de spurte svarte at hurtiglademuligheter er et hinder for å gå over til bil på strøm.

– Lading er det enkleste hindret for regjeringen å rydde av veien. Bilenes egenskaper er de ikke herre over, men nå må de få grep om ladeinfrastrukturen, avslutter Nils Sødal.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.