Lindorff gjør inkassobetaling enklere med eFaktura

jobbsøknad

Lindorff satser på forbrukervennlige løsninger, og lanserer sammen med PostNord Strålfors og Nets en eFaktura-løsning som gjør inkassodokumenter lett tilgjengelige i nett- og mobilbank.

Tjenesten lanseres en av de nærmeste ukene, og Lindorff er først ute med dette i Norge. eFaktura-løsningen vil bidra til å forenkle betalingsprosessen rundt regninger som har gått til inkasso.

– Stadig flere ønsker en enklere måte å betale regningene sine på, og derfor vil vi nå ta i bruk en eFaktura-løsning som gjør dette mulig også for inkassokrav, sier Siv Hjellegjerde Martinsen, administrerende direktør i Lindorff.

Selv om mange forbrukere foretrekker å forholde seg til fakturaer i nettbanken eller andre digitale kanaler, vil Lindorff også fortsette å sende brev i papirform til dem som ønsker det.

Les også:  Hvem betaler egentlig for kuttene i inkassosalærene?

Det er i dag mer enn 3,2 millioner registrerte eFaktura-brukere i Norge, som kan nås med den nye løsningen.

– Vi jobber strategisk med å digitalisere våre kunders kommunikasjon og forventer at denne løsningen vil bidra til å digitalisere inkassobransjen ytterligere, sier Thomas Barreth, administrerende direktør i PostNord Strålfors.

Den nye Postloven, som iverksettes til sommeren, legger opp til at posten skal leveres kun annenhver dag. Med den nye eFaktura-løsningen vil inkassokrav leveres raskere og man vil i stor grad unngå at de sendes til feil adresse.

– Vi ser at digitale løsninger gjør det enklere å unngå feil i betalingsprosessen. Det er bra for alle, ikke minst forbrukerne. Med den nye eFaktura-tjenesten tilpasser vi en eksisterende tjeneste til nye dokumenttyper. Sammen med Bits jobber vi kontinuerlig med å forbedre våre betalingstjenester, og vårt mål er å digitalisere samtlige papirfakturaer, sier Dagfinn Sund. Han er forretningsansvarlig for eFaktura i Nets.

Les også:  Dette har vi brukt penger på siden koronaen kom

Inkassobransjen sender mye fysisk post, og Lindorff alene sender mer enn 1,6 millioner papirbrev årlig, hvorav 1,1 millioner går til privatpersoner. Selskapet er opptatt av å møte forbrukerne der de er, og ser at stadig flere ønsker digitale løsninger og kommunikasjon. Av Lindorffs utsendte brev til privatpersoner i fjor var 55 prosent digitale, opp fra 24 prosent året før. 

– Den digitale utviklingen gir oss mange muligheter til å drive mer effektivt, miljøvennlig og, ikke minst, forbrukervennlig. Samtidig ser vi at stadig flere mennesker i Norge har problemer med å gjøre opp for seg, og at de som allerede sliter, sliter mer. For å hjelpe disse personene er det helt nødvendig at vi følger dem opp personlig gjennom samtaler og rådgivning, sier Hjellegjerde Martinsen.

Les også:  Dette har vi brukt penger på siden koronaen kom

Hver dag snakker Lindorffs rådgivere med 3000 mennesker på telefon, og daglig inngår selskapet mellom 600 og 800 betalingsavtaler gjennom dialog i ulike kanaler. Lindorff bistår også med å inngå offentlige og utenrettslige gjeldsordningsavtaler for folk som ikke har evnen til å betale og som skylder penger til flere parter. I 2018 bisto selskapet over 8000 personer med å få på plass slike gjeldsordningsavtaler.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.