Færre kjører moped

scooter bodø

På fem år er over 12 prosent av mopedene blitt borte. Elsparkesykler og bedre kollektivdekning bidrar til færre mopeder på veiene, mener forsikringsselskapet If.

I fjor var det registrert 156 347 mopeder i Norge. I 2015 var det til sammenligning 178 235 mopeder her i landet, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

– Det er flere årsaker til at færre velger moped, men det er blitt flere alternative måter å komme seg frem for dem som kanskje ville kjøre på moped tidligere, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Les også:  Mange unge betaler for å slippe depositum

Han peker på fremveksten av elsparkesykler i byene og bedre kollektivdekning mange steder som to viktige grunner til det kraftige mopedfallet.

– I tillegg har elsykkel blitt den nye mopeden for en del. Mange synes at elsykler gjør det lettere å sykle langt og der det er bratte bakker. Er du ungdom, er det «lite stress» med en elsykkel, sier Clementz.

I mars og april i år var det nesten 700 førstegangsregistreringer av mopeder, viser statistikk fra Statens vegvesen. Det er omtrent 100 færre enn i samme periode i fjor.

Les også:  Nå blir bilforsikring billigere for unge

– Noen velger lett motorsykkel i stedet for moped, og her er det en viss oppgang, sier Clementz.

Nå kan du øvelseskjøre personbil fra du er 16 år, sammen med en person som har hatt førerkort i minst fem år. Denne øvelseskjøringen gjør også at mange dropper mopedlappen, tror If.

– For ungdommer som gjerne har lyst til å kjøre et motorisert kjøretøy – uansett hva det er, vil det nok være et godt alternativ å få sette seg bak rattet i en bil. Den store fordelen med omleggingen av øvelseskjøreperioden for en del år siden, er jo at ungdommer i dag har langt mer kjøreerfaring når de kjører opp enn det foreldrene deres fikk, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.