Gazelle-bedriften Techtronic Industries Nordic (TTI) med merkevarer som Milwaukee, AEG og Ryobi, har suksess med bl.a. å oppsøke kundene ute på byggeplassene med rådgivning og ny teknologi. Siden 2008 har strategien femdoblet omsetningen i den nordiske organisasjonen med hovedkontor i København.
Techtronic Industries Nordic (TTI) er en global bedrift med markedsledende merkevarer som Milwaukee, AEG og Ryobi, som utvikler og markedsfører el-verktøy til både det profesjonelle markedet og forbrukermarkedet.
Siden markedet kulminerte i 2008, rett før finanskrisen, har man med nye produkter og et sterkt kundefokus oppnådd en meget markant vekst. De siste tre årene er en i forveien høy omsetning mer enn fordoblet seg og den nærmer seg hurtig én milliard danske kroner.
– På produktsiden har konsernet investert massivt i en strategi hvis mål er å skape ledningsfrie batteridrevne produkter samt å integrere dem i den digitale utviklingen som «internet of things» og utvikling av apper som forbedrer brukeropplevelsen, sier adm. dir. Thomas Jacobsson fra TTI Nordic.
Tyveri fra byggeplasser og varebiler er et økende problem for mange håndverkere, men den nye teknologien gjør det mulig å låse stjålet el-verktøy, slik at det ikke virker før det blir låst opp. Teknologien gjør det også mulig for firmaer å holde styr på verktøyet. For håndverkeren kan teknologien hjelpe til med å holde styr på og dele forskjellige innstillinger av verktøyet.
– Vi har et kraftig kundefokus og prøver å være tett på kundene, selv om vi ikke selger direkte. Det er kjernen i vår go-to-market-strategi. Vi samarbeider tett med forhandlere som er gode til det og prøver å hjelpe dem så mye som mulig, sier adm. dir. Thomas Jacobsson.
Techtronic Industries Nordic har de siste årene utvidet betydelig medarbeiderstaben og har i dag 120 medarbeidere, som dekker Danmark, Finland, Norge, Sverige samt Island og Baltikum. Alle sentrale funksjoner er samlet i København.