Salget av yoghurt gikk opp 4 prosent første halvår

Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Vi har aldri spist mer yoghurt enn nå. Salgstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser et historisk resultat på 31 millioner kilo første halvår 2023. God innovasjon forklarer mye av suksessen.

Yoghurt har siden 2019 hatt en volumøkning på 9,5 prosent, og sammenlignet med 2022 øker salget med over 4 prosent første halvår 2023. Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, trekker frem noen hovedårsaker til den positive økningen av yoghurtsalget.

 – Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet – som i tillegg inneholder mer av de gode næringsstoffene. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Berg Hauge.

– En del av veksten er drevet av yoghurtvarianter som inneholder mindre sukker og fett. På den måten passer yoghurt til alle måltider i hverdagen. Et annet godt eksempel er variantene med et høyt proteininnhold, som har blitt svært populært blant de som trener og er aktive i hverdagen, sier Berg Hauge. 

Helsemyndighetene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, og for å bidra til å dekke jodinntaket bør to av tre porsjoner være melk, syrnet melk eller yoghurt.

Med stadig flere sunne varianter å velge i, håper Berg Hauge det bidrar til at forbrukeren enklere kan ta gode og sunne valg i butikken.

I tillegg til et bredt utvalg gode smaker og sunne varianter, er tilpasset emballasje etter forbrukers behov en suksessfaktor.

– Yoghurt er kjent som et ypperlig mellommåltid på farta, men også som frokost- og kveldsmåltid til hele familien. Da er det fint å kunne velge mellom porsjonsbeger, kartonger og større poser i butikken, avslutter Berg Hauge.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.