Pilotene i SAS går ut i streik og det går dessverre ut over mange reiselystne nordmenn. Forsikringen dekker ikke om streiken gjør at nettopp din flyvning blir kansellert. – Det er flyselskapet som skal refundere din billett.
– Kundene må kontakte flyselskapet om streiken gjør at deres flyvning blir innstilt, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.
I en VG-sak anbefaler Forbrukerrådet SAS sine kunder å avvente med å avbestille flybillettene sine. Da har de reisende gode rettigheter. Avbestiller du selv, har du ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.
– Dersom det ser ut til flygingen din står i fare for å rammes av streik, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Får du ikke direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt, så regn med at det går som vanlig, sier Hofstad-Nielsen.
Om flyvningen din blir innstilt har du tre muligheter:
- Returnere billetten og få den refundert av SAS
- Om mulig: booke om din reise til et senere tidspunkt
- Bestille hos andre selskap, eller bruke alternative reisealternativer som bil eller tog, og deretter søke refusjon hos SAS.
– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillingene under pandemien, er at billettene blir refundert. Men, det kan litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det er i høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.
Så lenge det er streik som er årsak til at du ikke får reist, så dekker heller ikke reiseforsikringen avbestilling av hotell, feriehus eller Airbnb.
– Vi anbefaler kundene som ikke har refunderbare bookinger å kontakte hotellet eller utleier for avbestilling og eventuelt hvor mye en kan få igjen, sier Hofstad-Nielsen.