Fra nyttår skjerpes ansvarsreglene i bolighandelen. Boligselger må dokumentere boligen bedre, og boligkjøpere må sette seg grundig inn i informasjonen som blir gitt.
– Økt informasjon gjør at færre blir skuffet i bolighandelen og fører til færre konflikter, sier Carsten Henrik Pihl i forbrukerorganisasjonen Huseierne.
Fra 1. januar gjelder nye regler for bolighandelen. Fra nå må boligen som skal selges dokumenteres best mulig av selgeren. For å hjelpe boligselgerne med det kommer det også en ny forskrift om tilstandsrapporter.
– Klare regler om hva som skal undersøkes når man skal dokumentere en bolig ved salg er viktig for forbrukerne, sier Carsten Henrik Pihl, forbruker- og kommunikasjonssjef i forbrukerorganisasjonen Huseierne.
Dette blir nytt:
- Boligselger må dokumentere boligen best mulig. Det er ny forskrift om tilstandsrapporter som hjelper til med god dokumentasjon.
- Boligkjøper regnes for å ha lest godkjente tilstandsrapporter, og kan ikke klage på noe som står i dem.
- Det er strengere krav til innholdet i tilstandsrapportene og hvordan de skal lages.
- Boliger kan ikke selges «som den er» eller med andre generelle forbehold.
Huseierne tror at de nye reglene med mer og bedre informasjon om boligene vil gi færre konflikter:
-Boligselgere får nå en klar motivasjon til å beskrive boligen som selges best mulig. Det gir bådre selgere og kjøpere en bedre trygghet, sier Carsten Pihl i Huseierne.
-Kjøperne på sin side får en tydelig oppfordring til å sette seg inn i dokumentasjonen som blir gitt. Som kjøper kan du ikke klage på noe det er informert om i tilstandsrapportene. Kjøpere må ikke ta for lett på dette skjerpede ansvaret. De regnes uansett for å ha lest tilstandsrapporten. Da er det smart å lese den også!, sier Carsten Henrik Pihl i Huseierne.
-Vi tror at de nye reglene over tid vil føre til mindre konflikter i bolighandelen. Det blir tydeligere beskrivelser av boligene, noe som fører til færre misforståelser, skuffelser og konflikter, sier Carsten Henrik Pihl, forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne.
En annen forbedring fra nyttår er at det kommer krav i forskriften om at tilstandsrapportene skal være skrevet på en «tydelig og forbrukervennlig måte».
– Vi er også veldig glade for at forskriften har med en egen bestemmelse om klart språk. Dette er noe vi i Huseierne spilte inn i høringsrunden, og vi er glade for at det kom med, sier Carsten Henrik Pihl i Huseierne.