Unit – Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning lanserer ny og forbedret webløsning som forenkler og effektiviserer administrasjon av etter- og videreutdanning (EVU).
EVUweb gjør det enklere for læresteder, studenter og virksomheter å gjennomføre kompetansetiltak. Utviklingen skjer i samarbeide mellom Unit og lærestedene.
Den nye utgaven av EVUweb gjør påmelding til kurs enklere. Enklere blant annet ved at pålogging skjer med ID-porten og Feide. Løsningen lar søker laste opp dokumentasjon og følge søknadsstatus, alt digitalt. Samme sted publiseres tilbud om studieplass. Oppfølging av studenter og lagring av studentdata blir heretter mer effektiv og sikker, både i og på tvers av tjenester.
Den første pilotversjonen av ny EVUweb ble satt i produksjon hos Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) 31. januar 2019. Unit har levert ny funksjonalitet gjennom hele året, i tillegg til å gjøre forbedringer basert på tilbakemeldinger fra brukerinstitusjonene.
Interessen for digitale EVU-løsninger er stor. Løsningen testes også ut ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og VID vitenskapelige høgskole. Erfaringer fra alle institusjonene vil danne grunnlag for ytterligere utvikling og forbedring av tjenesten.
– Den nye utgaven av EVUweb er vesentlig mer brukervennlig. Søker får bedre oversikt over status på søknader, de får tilgang til viktig informasjon og mulighet for å laste opp dokumentasjon, sier Ragna Ann Berge som er seksjonssjef ved Seksjon for etter- og videreutdanning ved NTNU.
– Vi er veldig glade for å ha fått løsningen på plass. I tillegg til at EVUweb forenkler søknadsprosessen for brukerne våre, så gjør også oppdateringer i etter- og videreutdanningsmodulen i Felles Studentsystem (FS) saksbehandlingen mye enklere for oss som jobber med dette, sier Berge.