Juli er verstingmåned for steinsprutskader

tunnel

En hel og skadefri frontrute er viktig for trafikksikkerheten. Derfor bør du reparere skader steinssprutskader så fort som mulig. – Hold god avstand til bilen foran, sier skadeforebygger Therese.

Det blir mange biler på veiene i sommer og da øker risikoen for steinsprut. Skadestatistikk hos Fremtind viser at juli var måneden det ble meldt inn aller flest steinsprutskader i fjor.

– Får du en liten stein i frontruta er det viktig at du ikke fortsetter å kjøre med den lenge. Om glasskaden er uheldig plassert kan selv små skader skjule et barn i veien 40 meter unna, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Hun råder derfor bilister til å reparere skaden raskest mulig.

– En hel og skadefri rute er viktig for trafikksikkerheten, og for å skape en god bilferie for alle som ferdes på veiene i sommer. I tillegg vil en reparert steinsprut i mindre fare for at den sprekker og blir større.

– Hvis du er rask og reparerer skaden med en gang, så trenger du ikke betale egenandel. Hvis skaden er så stor at ruten må skiftes, må du betale egenandel, sier Hofstad-Nielsen.

I sommermånedene i fjor registrerte Fremtind over 9000 glasskader på frontrute, til en samlet erstatningssum på 67,4 millioner.

– Dagens frontruter er fylt med teknologi som varmetråder, filvarsler, sensorer og head-up display. Det gjør at det koster mye mer å måtte skifte en rute nå, enn for fem-ti år siden, forklarer skadeforebyggeren.

– Mer omfattende og dyrere skader kan føre til at forsikringen blir dyrere for alle. Forebygging av steinsprutskader bør derfor smart, sier Hofstad-Nielsen.

De fleste glasskader skyldes dårlige veier, og at grus og små steiner fester seg til dekket på bilene. Så slynges de opp i luften og treffer bilen som kommer bak.

– Det aller viktigste du kan gjøre for å unngå steinsprut er å holde god avstand til bilen foran. Og skulle uhellet være ute, er det viktig å dekke til «rosen» du får i frontruten raskest mulig med teip. En ubeskyttet sprekk fylles av skitt, og det kan gjøre det umulig å reparere den på et senere tidspunkt, avslutter Hofstad-Nilsen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.