Inderøy Slakteri i Trøndelag har utviklet en ny julepølse med 30% sauekjøtt. – At det hvert år kastes over 600 tonn sauekjøtt i Norge, er ikke bare en utfordring. Det er en gyllen mulighet for norske kjøttprodusenter, mener Håvard Gausen i Inderøy Slakteri.
Samfunnsdebatten om overproduksjon av sauekjøtt tok av etter programmet Matsjokket på NRK tidligere i høst. Den familieeide produsenten Inderøy Slakteri bruker årlig over 200 tonn sauekjøtt i produktene sine, blant annet i Inderøysoddet og kjøttbollene. Nå øker de bruken.
Den nye julepølsa fra slakteriet vant gull da Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund kåret Norges beste kjøttprodukter i november. – Det viser at sauekjøtt er en delikatesse, mener Håvard Gausen.
– Jeg vil utfordre resten av bransjen til å satse hardere på utvikling av nye produkter med mer sauekjøtt for å bidra til å begrense matsvinnet, sier Gausen.
– Vår erfaring er at dersom maten er god, så vil forbrukerne kjøpe den. Derfor kommer vi til å fortsette vår lange tradisjon med å utvikle tradisjonell kvalitetsmat basert på sauekjøtt, forteller Gausen.