Forsikringsselskapet If kjøper 100 prosent av aksjene i Viking Redningstjeneste. Avtalen gjelder for alle Vikings tjenester i hele Norden.
Viking fortsetter som et selvstendig selskap og varemerke, og med samme ledelse.
Viking er et ledende veihjelp- og assistanseselskapsom opererer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. If er det største skadeforsikringsselskapet i Norden. Selskapet forsikrer hver femte bil i de nordiske landene, gjennom If-forsikringer og merkeforsikringene til mange av de ledende bilprodusentene.
– If og Viking har samarbeidet i mange år, og passer godt sammen. Avtalen sikrer et enda tettere samarbeid, som vil være en fordel både for bileiere og partnerne våre i bilbransjen, sier konsernsjef Morten Thorsrud i If.
– Bilhold og mobilitet er i kraftig endring, og vi vil sikre at vi også i fremtiden kan tilby gode løsninger for kundene våre. Uansett om kunden eier, leier eller har et annet bilforhold, skal vi sikre et enkelt og problemfritt bilhold. Gjennom kjøpet vil If også kunne følge opp kundene bedre når de trenger hjelp, sier han.
I flere andre land er det vanlig at forsikringsselskaper eier veihjelp- og assistanseselskaper, og konsernsjefen i If ser på kjøpet av Viking som en naturlig utvidelse av virksomheten.
– If og Viking er begge store, nordiske selskaper med sterke varemerker og leverandører av trygghet i folks hverdag. Selskapene deler også visjonen om å utvikle gode digitale løsninger for kundene, og kommer til å stå sammen om utvikle disse, sammen med andre aktører innen mobilitet, sier Thorsrud.
Viking har 320 servicestasjoner i sitt nettverk som betjener hele Norden. Selskapet håndterer 1,5 millioner telefonsamtaler og utfører rundt 460 000 assistanser årlig.
– Vi er svært fornøyd med avtalen, og ikke minst stolte over å bli en del av Nordens største forsikringskonsern, sier konsernsjef Hans Petter Semmelmann i Viking Redningstjeneste.
– If som eier gir Viking store muligheter til å videreutvikle virksomheten. Vi er nå i posisjon til å utvide både geografisk og innenfor nye forretningsområder, sier han.
– Dette gir oss tilgang til kompetanse, kapital og kunder, samtidig som Viking opprettholdes som et selvstendig selskap og varemerke for å ivareta nøytralitet og konkurransekraft overfor våre øvrige samarbeidspartnere innen bil og forsikring, sier Semmelmann.
Kjøpet får ingen praktisk betydning for veihjelps- og assistansenettverket, ansatte, kunder eller øvrige samarbeidspartnere.