– Hoteller og turistdestinasjoner må tenke nytt om elbil-ladere

tesla

Med rekordsalg av elbiler i juni er hver sjuende personbil i Norge en elbil. – Nå må hoteller, campingplasser, turdestinasjoner og kjøpesentre skaffe seg destinasjonsladere, anbefaler Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Juni ble en rekordmåned for salg av elbiler i Norge. Over 14 000 nye elbiler kom til Norge denne måneden. Så langt i år er det solgt 52 361 elbiler, og antall elbiler i Norge passerer om kort tid 400 000. Innen 2025 vil det være om lag en million elbiler på norske veier.

– Vi ser at hurtigladenettverket langs veiene ikke følger med utviklingen i bilparken. Spesielt gjelder det på hovedstrekningene mellom Oslo og Kristiansand og Oslo og Trondheim. Behovet for lading kommer bare til å vokse i årene som kommer, mener Sødal.

Les også:  12 personer døde i trafikken i juli

Han oppfordrer spesielt hoteller, turdestinasjoner, campingplasser, restauranter og kjøpesentre til å tenke nytt om elbillading.

– Såkalte «destinasjonsladere» er godkjente elbil-ladere som gir mer strøm enn en vanlig stikkontakt, men mindre strøm enn en hurtiglader. De er perfekte for kunder som oppholder seg et sted i 3 timer eller mer. Da kan man lade mens man går tur, handler, spiser eller overnatter, sier Sødal.

Les også:  If Forsikring: - Unødvendig å skjule ferien

– Slike ladere vil bare bli viktigere og viktigere, både fordi veksten i antall elbiler er så stor, men også fordi hurtigladenettverket langs veiene vil trenge avlasting. Det er bedre at folk lader når de kan, framfor at de venter i kø ved hurtigladestasjonene langs veiene, sier han.

Spesielt råder Sødal hoteller og campingplasser til å se verdien i å tilby elbil-lading som en tjeneste de selger og lar kundene booke.

Les også:  – Ingen skal drukne i Norge

– Hvis kundene kan booke elbil-lading når de booker rom for natten, så kan de planlegge dagen vel vitende om at de får ladet når de kommer frem. I dag er det førstemann-til-mølla-prinsippet som ikke er veldig uforutsigbart, sier NAF-rådgiveren. – Det å få litt strøm mens man uansett stopper og parkerer bilen er i tråd med prinsippet om å lade når man stopper, framfor å stoppe for å lade, avslutter Nils Sødal.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.