Høstferie: Lad opp det lille batteriet i elbilen før du drar til fjells

naf

Startvansker er den hyppigste årsaken til at NAFs bilbergere må rykke ut, også til elbiler. – Det lille batteriet i elbilen må også være i toppform for en god høstferie-tur, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.

Det er mye snakk om det store hovedbatteriet i elbiler, men elbilene har også det gode gamle startbatteriet, slik andre biler har.

I mange elbiler er startbatteriene mindre enn i bensin- og dieselbiler, siden jobben deres ikke er like omfattende.

Les også:  NAF-magasinet Motor kårer årets beste bilkjøp: Vinneren er en overraskelse

– I en bensin- eller dieselbil skal batteriet bokstavelig talt sette fyr på motoren, mens det i en elbil starter en enkel elektromotor, sier Sødal.

I tillegg til å starte bilene brukes startbatteriet til oppgaver som klimaanlegget, varme i seter og lignende.

Statistikken fra veihjelpen til NAF viser at startvansker er årsaken til flest utrykninger hele året og det topper seg når det blir kaldere i været. Nå står høstferien for tur og mange har tenkt seg til fjells der temperaturene kan være lavere på denne tiden av året.

Les også:  5 av 10 vil ha flere parkeringsplasser i handlerushet

– Når elbilen står parkert i flere dager er det fort gjort at startbatteriet tappes for strøm om det er litt lite strøm på det fra før, sier NAF-rådgiveren. – Derfor er det lurt å lade opp det lille batteriet i elbilen med en vedlikeholdslader før du tar turen til fjells, fortsetter han.

En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. De er ikke så kostbare og enkle å bruke. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.