Regjeringen la mandag fram handlingsplanen for infrastruktur for alternative drivstoff i transport, uten løsning for hvordan Norge skal bli ladeklart til 2025.
– Handlingsplanen sier ingen ting om hvordan Norge skal bli ladeklart til 2025. Den oppsummerer bare dagens status. Men planen mangler nye konkrete tiltak for hvordan vi skal klare å bygge ut nok ladestasjoner for å lykkes med elektrifiseringen av transportsektoren, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.
Haugneland mener planen mangler tall for hvor mange hurtigladere som trengs, den svarer ikke på kjente utfordringer som hindrer nok utbygging av ladere. Særlig effekttariffer og anleggsbidrag må endres.
Norsk elbilforening la tidligere i år fram sin rapport om hvordan .
– Vi mener det trengs minst 1000 nye hurtigladere i året for å nå behovet 1,2 millioner elbilister har i 2025. Folk må kunne lade i hele landet, derfor må rammevilkårene endres slik at det blir kommersielt lønnsomt å sette opp og drifte ladere også i distriktene. Den varslede nasjonale støtteordningen for borettslag og sameier må innføres nå.
Haugneland er bekymret for at regjeringen med denne handlingsplanen bremser sin egen suksess.
– Folk står i kø for å kjøpe elbil, bilprodusentene leverer modeller med god rekkevidde og størrelse, da er det lading som gjenstår. Denne planen regjeringen har levert i dag får ikke godkjent fra oss i Norsk elbilforening, sier Petter Haugneland.
Dette mener Norsk elbilforening gjør Norge ladeklart til 2025:
- Rammevilkår som gjør det kommersielt lønnsomt med hurtiglading i hele landet
- Store ladeparker hver 150. kilometer langs hovedvegnettet, forberedt for minst 50 lynladere
- Minst én hurtigladestasjon per 50. kilometer langs fylkesvegnettet
- Nasjonal støtteordning for borettslag og sameier som vil tilrettelegge for lading
- Krav om at nye bygg skal være ladeklare
- Løsninger for elbilister som ikke disponerer egen parkeringsplass