Hver dag konkurrerer tusenvis av norske bilister med seg selv om å kjøre så trygt og miljøvennlig som mulig. Belønningen deres: Lavere forsikringspremie.
I fjor vår lanserte SpareBank 1 Forsikring mobilappen Spinn, som bruker smartteknologi for å belønne kunder som kjører jevnt og trygt. En smartplugg registrerer store mengder data om den daglige kjøringen, og disse får bileier tilgang til gjennom appen.
Opplysninger om kjørestil danner grunnlag for en samlet kjørescore, og er denne snittsummen høy nok får kunden lavere pris når ny bilforsikring skal tegnes.
– Vi kan se at mange som i begynnelsen fikk lav poengsum på kjøringen sin, etter hvert har forbedret kjørescoren. Flere av brukerne har også fortalt oss at de er blitt mer oppmerksomme i trafikken. Det er ingen tvil om at dette virker, sier Kjell-Jakob Krohn, innovasjonsleder i SpareBank 1 Forsikring.
Vil ha 100 000 brukere
– For oss handler smartforsikring om bruke ny teknologi for å motivere til, og belønne, trygg adferd hos kundene våre. Vi har allerede 15 000 kunder som aktivt bruker Spinn, og i løpet av året satser vi på å passere 100 000 brukere, sier Krohn.
Han beskriver de to siste årene som en modningsprosess for et forsikringsselskap som i utgangspunktet var ganske ferske på smartteknologi.
– Vi har lært at veien blir til underveis, og at det er lov å prøve seg fram. Forsikring er noe de fleste av oss ikke ønsker å bruke mye tid på. Likevel har vi lykkes i å bygge en bil-app som leverer nytte, både for kunden, oss selv og samfunnet for øvrig. Alle tjener på at trafikken blir tryggere, sier Krohn.
Mye har skjedd med appen siden lanseringen, og fremdeles jobber et tverrfaglig team kontinuerlig med videreutvikling av Spinn. Interaksjonsdesigner Hilde Hannestad har sammen med tre kolleger fra Sopra Steria det siste året utviklet to nye funksjoner i appen: Miljøscore og Live Kjøredata. I tillegg jobber de med forbedringer, navigering og strategi.
– Da vi kom inn i prosjektet var Spinn-appen nettopp blittlansert til markedet, og teamet som hadde utviklet appen begynte å få hodet over vann igjen etter et ganske intenst år. Fordi vi ble tatt godt imot og integrert i teamet fra første dag kom vi raskt i gang med leveransene, sier Hannestad.
Stimulerer til grønnere bilisme
Første nye funksjon var Miljøscore, som på mange måter ble en forlengelse av kjørescoren. Foranledningen var et opptak hos God Morgen Norge, der samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen prøvekjørte Spinn sammen med SpareBank 1s innovasjonsleder Svein Skovly. I forbifarten kom det et spørsmål om appen også kunne brukes til å stimulere til mer miljøvennlig kjøring, og Skovly tok med innspillet tilbake til utviklingsteamet.
– Egentlig hadde vi miljø på blokka helt i begynnelsen av utviklingsløpet, men vi kom ikke videre med det. Sopra Steria tok eierskap til temaet, og sørget for at vi fikk utviklet en svært nyttig tilleggsfunksjon som gledelig mange benytter seg av, forteller Krohn.
Forsikringsselskapet visste ikke på forhånd hvordan kundene ville ta imot den nye funksjonen. Samtidig som miljø er én av grunnpilarene til SpareBank 1, ønsker ikke selskapet å bli oppfattet som formynderisk og moralistisk.
– Hensikten med Miljøscore er ikke å fortelle folk hva de gjør feil, men hvordan de med enkle grep kan redusere miljøbelastningen sin. På kort sikt kan du kanskje ikke gjøre noe med at bilen din slipper ut klimagasser, men du kan for eksempel kutte ut tomgangskjøring og redusere småkjøringen. Denne tilnærmingen har vi fått mye ros for, sier Krohn.
Måler bilens helse
Bare en liten del av datagrunnlaget som smartpluggen fanger opp blir brukt i appen, noe som betyr at det kan komme flere spennende funksjoner etter hvert. En funksjon som har blitt svært populær siden den ble lansert i vinter er Live kjøredata, som gir et innblikk i det som skjer under panseret.
– Gjennom kjøredagboken har brukerne kunnet følge med på sitt eget kjøremønster, men vi ønsket å også gi et innblikk i hvordan det går med bilen. Vi var litt usikre på hvor spennende folk flest synes slik informasjon er, og hvor detaljert vi skulle legge oss, men det viste seg at vi nok undervurderte hvor opptatt mange er av bilen sin. Funksjonen ble en umiddelbar suksess, sier Krohn.
Batteristatus er blant tingene man kan følge med på gjennom Live kjøredata.
– Når batterilampa lyser på dashbordet begynner det allerede å bli lovlig sent å gjøre noe med problemet. Via appen kan bileier følge med på batteriets tilstand og bli varslet med én gang det ikke virker optimalt. På den måten kan man legge inn et verkstedbesøk – som også kan bestilles gjennom appen – i god tid før batteriet blir flatt, forteller Krohn.