
For en måned siden lanserte Telia Data Boost, som gir kundene frihet til å kjøpe ubegrenset data for en begrenset periode. Kundene elsket tjenesten fra første stund, og i løpet av den siste uken har Telia sett en 25 prosents økning sammenlignet med uken før. Vinterferie og tidenes norske medaljefangst i OL tilskrives veksten.
Telia har sett en stigende etterspørsel fra kundene siden lanseringen av Data Boost i midten av januar. Ved hjelp av ett enkelt tastetrykk kan Telia-kunder nå kjøpe en ubegrenset datamengde for tidsbegrensede perioder.
– Data Boost har gått enda bedre enn vi forventet, og det er tydelig at det å kjøpe fri data for en tidsbegrenset periode er et behov kundene har hatt, forteller Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia Norge. – Antallet solgte Boost-pakker har økt jevnt og trutt siden vi lanserte, men den siste uken har vi sett en økning på omtrent 25 prosent. Det er nærliggende å knytte økt behov for mobildata til en kombinasjon av vinterferie og OL. Vi ser generelt økt salg i morgentimene, og det var for eksempel voldsomme hopp under herrenes 15 kilometer fredag og helgens langrennsstafetter.
Videostrømming og sport
Med Data Boost kan kundene surfe ubegrenset i én eller tre timer til en pris på henholdsvis 19 kroner eller 39 kroner. Kundene kjøper Data Boost enkelt i appen når de trenger ekstra data, og Telia har i en undersøkelse spurt kundene hva de bruker datapakkene mest til:
– Dette er et typisk «på farten-produkt», og svarene viser at kundene i hovedsak bruker dataen til videostrømming, og da spesielt YouTube og Netflix. Mange bruker den også til sportsarrangementer, forteller Jamne. – Det er dessuten gøy å at kundene raskt har vent seg til å kjøpe Data Boost via Mitt Telia-appen. Vi ønsker å gjøre det enkelt å være Telia-kunde, og nesten 90 prosent sier det var enkelt eller meget enkelt å kjøpe Data Boost og at det er høy sannsynlighet for at de vil kjøpe igjen. Kundene har virkelig sett fordelen av den friheten og fleksibiliteten Data Boost gir.