Er det kulda og snøen som gjør at nordmenn nå hamstrer sommerreiser som aldri før? Bare i januar har vi bestilt pakkereiser for langt over en milliard, og både FINN Reise og Apollo melder om rekordsalg av sommerreiser. Og ikke bare bestiller vi mer, vi bestiller også dyrere
Apollo melder om en økning på 15 prosent, og fortsetter salget i samme takt spår reisearrangøren at det blir minimalt med restplasser til sommeren. Mest populære ferieland er Hellas, Spania og Kroatia, og til nyheten Albania er allerede 4 av 10 reiser solgt.
– Salget går over all forventing, og trykket er definitivt størst på de greske øyene. Fortsetter salget i dette tempoet kan vi få et utsolgt Hellas lenge før sommeren, sier Erik Haug, administrerende direktør i Apollo.
FINN Reise melder også om både rekordsalg av pakkereiser og at gjennomsnittsprisen på pakkereiser er kraftig opp. Kommersiell Direktør Terje Berge mener dette skyldes at nordmenn er tidligere ute med å sikre seg de mest populære hotellene i skoleferien.
– Mange lærte vel i fjor at det lønner seg å bestille tidlig. Gjennomsnittsprisen på pakkereiser er derfor opp med over 30 prosent hos oss, og salget av pakkereiser er opp 10 prosent forteller Berge.
Hellas blir størst
Beregninger gjort av Apollo viser at 5 av 10 som skal på en pakkereise i sommer vil velge Hellas som reisemål. 160 000 nordmenn skal til Kreta alene, men det er den minste øya som har den høyest salgsøkning hos Apollo.
– Skiathos ligger på topp med en salgsøkning på 25 prosent, etterfulgt av Kreta, Rhodos og Kroatia. Hellas er helt klart favoritten sommeren som kommer, og det er morsomt å se at nye og mindre reisemål som Sitia og Kalamata slår an, sier Haug.
Rekordsalg av fleksible pakker
I 2014 lanserte Apollo «fleksible pakkereiser» som alternativ til den tradisjonelle charterferien. I samarbeid med over 50 flyselskap og tusenvis av hoteller kan Apollo-kunder skreddersy sin egen ferie verden over.
– Nordmenn liker tryggheten en pakkereise gir, samtidig som de vil ha friheten til å velge både reiselengde og hotell. Med våre ruteflypakker får man begge deler, og det er ingen tvil om at det er et populært produkt. Så langt i år har vi en salgsøkning på nesten 30 prosent sammenliknet med fjoråret, sier Haug.