Norwegian la torsdag fram et resultat før skatt (EBT) på 2,2 milliarder kroner for tredje kvartal. Kvartalet preges av forbedret lønnsomhet, høyere enhetsinntekter, reduserte enhetskostnader og avtatt vekst, som er i tråd med selskapets strategi.
Resultatet før skatt var en forbedring på hele 38 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Enhetsinntektene og inntektene per passasjerkilometer (yield) økte begge med tre prosent dette kvartalet. Omsetningen i tredje kvartal var opp åtte prosent til 14,4 milliarder kroner, hovedsakelig drevet av vekst på de interkontinentale rutene. Totalt 10,5 millioner passasjerer fløy med selskapet i tredje kvartal, en reduksjon på tre prosent på grunn av lavere kapasitet. Fyllingsgraden var på 91,2 prosent, opp 0,7 prosentpoeng.
Norwegians viktigste prioritet er å gå fra vekst til lønnsomhet gjennom en rekke tiltak som blant annet inkluderer optimalisering av rutenettverket og et omfattende kostnadsreduksjonsprogram. Kapasiteten (ASK) har avtatt fra rekordhøye 48 prosent i andre kvartal 2018 til tre prosent i tredje kvartal 2019. Selskapets interne kostnadsreduksjonsprogram, #Focus2019, fortsetter med full styrke og har ført til besparelser på 827 millioner kroner dette kvartalet. Gjennom #Focus2019 forventer selskapet å nå et kostnadskutt på 2,3 milliarder i år.
– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Vi leverer et rekordresultat med rekordhøye inntekter og reduserte enhetskostnader, til tross for at vi har blitt rammet av driftsproblemer utenfor vår kontroll, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.
– Jeg må berømme alle i Norwegian som har bidratt til å levere betydelige kostnadskutt så langt i år, legger han til.
Norwegians internasjonale tilstedeværelse fortsetter å vokse. USA er nå markedet med aller høyest omsetning, etterfulgt av Norge, Spania og Storbritannia.
Siden 2008 har Norwegian redusert CO2-utslippene per passasjer med 30 prosent. I løpet av tredje kvartal var CO2-utslippene per passasjerkilometer 69 gram. Dette er uendret fra samme periode året, grunnet selskapets bruk av innleiefly.. Passasjerenes klimapåvirkning vil reduseres ytterligere etter hvert som nye fly introduseres til flåten. Gjennomsnittsalderen på 3,8 år betyr at Norwegian har en av verdens mest moderne og drivstoffeffektive flyflåtene i verden.