I disse dager har vi passert 6000 hurtig- og lynladere i Norge. Det viser tall fra Norges offisielle database for ladestasjoner NOBIL, som Norsk elbilforening drifter. Dermed er vi godt i rute for å nå behovet om 9000 hurtigladere i 2025.
– Det siste året har det kommet fantastisk mange nye hurtig- og lynladere, og det er spesielt imponerende når vi vet hvor lang tid det tar å få tillatelser for utbygging fra kommuner og strøm- og nettselskaper, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Ifølge faggrunnlaget til regjeringens ladestrategi, må vi ha 9000 hurtig- og lynladere innen utgangen av 2025 for å dekke ladebehovet til stadig flere elbilister. Det betyr at vi må bygge rundt tre tusen ladere i løpet av tre år, noe som nå virker helt oppnåelig.
I 2020 ble det bygget 926 hurtigladere, i 2021 843, og i 2022 hele 1481. Dette betyr at 1 av 4 nye ladere ble bygget i fjor. Om snittakten på 1083 nye hurtigladere de siste tre årene holder seg, er vi godt i rute til å nå behovet regjeringen har anslått.
Den høye utbyggingstakten har gjort at antall elbiler per hurtiglader akkurat nå er 104. På bare noen få måneder har tallet falt fra 110 til 104.
Christina Bu er opptatt av at utviklingen bør fortsette i samme takt for å dekke behovet når alle biler blir elektriske.
– Det er vanskelig å si helt presist om hvor langt fremtidens elbiler vil gå eller hvor fort de vil lade, men det er åpenbart at vi fortsatt trenger å bygge ut ladenettet i årene som kommer. Når det blir enklere å kjøre elbil, blir elbil for alle. – Målet er jo å kutte utslipp og kjøre elektrisk, sier Christina Bu.
Generalsekretæren i Elbilforeningen ønsker og håper at takten i utbyggingen av hurtigladere gir mindre kø og dermed bedre ladeopplevelse for elbilistene, og hun er spent på årets påsketrafikk.
– Håpet er at de som skal på langtur nå i påsken, skal slippe å oppleve ladekø, smiler en fornøyd Christina Bu.