Rundt 400 000 nordmenn som bor i borettslag og sameier vegrer seg for å kjøpe elbil fordi de mangler lademuligheter. Det viser prognosetall fra en undersøkelse utført av Opinion på vegne av NBBL og Norsk elbilforening.
Nesten halvparten av de 1,5 millioner som bor i borettslag og sameier har vansker med å få til lading. Av disse oppgir nesten 400 000 at det er mindre sannsynlig at de kjøper elbil på grunn av manglende lademuligheter.
Stortinget har vedtatt at salget av nye bensin- og dieselbiler skal være slutt i 2025. Da må alle kunne lade bilen uavhengig av hvor de bor.
– Sameier og borettslag har store utfordringer og utgifter når fellesgarasjen skal rigges for lading, samtidig som de kan utgjøre en forskjell som monner i å redusere utslipp. Derfor er det behov for en statlig støtteordning for å få opp tempoet, sier avdelingsdirektør Henning Lauridsen i NBBL.
Lauridsen understreker at det det ikke er snakk om noen permanent ordning, men for å få opp tempoet slik at Stortinget kan nå sitt ambisiøse klimamål om at det kun skal selges utslippsfrie biler fra 2025.
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening ønsker også en nasjonal støtteordning.
– Med litt offentlig støtte til investering i grunninfrastruktur, er vi sikre på at samfunnet vil løse ladeutfordringene på en god måte.
– I forbindelse med årets statsbudsjett har vi foreslått at Enova får i oppdrag å forvalte en nasjonal støtteordning til lading i sameier og borettslag, etter modell av ordningen til Oslo kommune. Støtteordningen bør ha en ramme på 250 millioner årlig og støtte minst 20 % av investeringskostnadene inkludert laderådgivning. Selve ladeboksen må beboeren kjøpe og installere selv. Oslo har hatt ordningen i over ett år, og den har vært en ubetinget suksess, sier Christina Bu.
Dette er tema for frokostmøte i Oslo 31. oktober. Her vil også statssekretær Sveinung Rotevatn i Klima- og miljødepartement delta i debatten og komme med regjeringens syn på hva de mener skal til for å få hele Norge ladeklart.