
Trafikken i Telenors har økt kraftig siden koronasmitten for alvor ble registrert her i landet. Både mobil- og bredbåndsnettet er dimensjonert til å tåle veksten.
80 prosent av landets teletrafikk går gjennom Telenors nett. Da er det helt avgjørende at nettet har høy kvalitet og er oppe til enhver tid.
– Telenor tar på alvor at vi har en helt sentral plass i samfunnets infrastruktur. Derfor har vi en beredskapsorganisasjon i drift hele døgnet året rundt, forteller Petter-Børre Furberg, administrerende direktør i Telenor Norge.
Han beroliger kundene med at Telenors nett skal tåle veksten.
– Nettet tåler denne ekstra belastningen. Vi er godt rustet for ytterligere vekst også, sier Furberg.
Han legger til at Telenor har løpende kontakt med kunder i bedrifts- og privatmarkedet.
– Vi får tilbakemeldinger om at enkelte opplever treghet i pålogging fra hjemmekontor. Dette har oftest sammenheng med at hjemmekontorløsningene ikke er dimensjonert for så mange samtidige oppkoblinger. Vi ser sammen med bedrifter på muligheter for å øke denne kapasiteten, sier Furberg.
Da koronaviruset for alvor var registrert i Norge, ble bruksmønsteret av teletjenestene kraftig endret. Arbeidstakere, studenter og skoleelever ble oppfordret til å jobbe hjemmefra. Det tradisjonelle jobbnettverket ble erstattet av hjemmebaserte løsninger.
– Vi har iverksatt en rekke tiltak for å sikre at kundene er på nett til enhver tid, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge.