Rolf-Erik Nystrøm har med seg flere sterke støttespillere på sitt nye album, som er ute på Simax Classics den 29. mars.
Generøs og ustoppelig musikalitet er signaturen til den profilerte saxofonisten Rolf-Erik Nystrøm, kjent fra POING og en lang rekke rock, world, impro, og klassiske sammenhenger. Det åpenbarer seg også på hans nye album.
29. mars slippes albumet «Artwork for Oriental Winds of the Baroque», som 1. april følges opp med konsert i serien «Klassisk på Victoria i Oslo» – en konsertserie med Arve Tellefsen som én av initiativtakerne. På en helt annerledes måte, viser denne utgivelsen barokkmusikkens bånd til orienten, det afrikanske kontinentet, Sør-Amerika og til Norden. Vi snakker om et helt usannsynlig svingende og bemerkelsesverdig album som fyller deg med glede!
På denne utgivelsen tar Nystrøm utgangspunkt i de siste års tiltagende nasjonalisme i Europa, og han initierte Oriental Winds of the Baroque for å vise det historiske, åpne Europa. Som musiker reiser Rolf-Erik gjerne rundt 200 døgn i året, i likhet med sine kolleger. Møtene og samspillene er mange, og musikantenes verdensomspennende nettverk er gammelt. De omreisende kunstnerne og historiefortellerne i tidligere tider brakte nyheter, musikk og poesi med seg, og lærte av hverandre.
Hvert enkelt spor på albumet er en fortelling: ’Blomstene kommer tilbake hvert år, men ikke min datter’ er teksten på balladen fra Lorestan. Merulas vuggesang, der Maria synger for sitt lille barn ’sov nå, mitt barn, snart vil smerten ta søvnen fra deg’. Folkesangeren Ragnar Vigdal hevdet å synge slik de gjorde på Jesu tid, og Nils Økland har plukket opp en folketone etter ham. Den nedadgående bassfiguren i en passacaglia er mer universell enn bluesen – over hele verden danner den grunnlag for musikk. Her følger vi den hos Gaultier via improvisasjon, til Monteverdi.