Hvordan få en perfekt Linkedin-profil

linkedin

Å ha en LinkedIn-profil er noe du ikke kommer unna hvis du mener alvor i jakten på ny jobb i 2020. Over en million arbeidstakere i Norge har profil, så her vil du kunne møte gamle og nye kollegaer, etablere nye relasjoner og nå til potensielle arbeidsgivere.

Markedssjef i Randstad, Christian Børresen, gir noen tips for hvordan du skal kunne få en best mulig profil.

– LinkedIn har vokst jevnt og trutt, og er uten tvil den viktigste profesjonelle plattformen der arbeidstakere og arbeidsgivere møtes. Det er derimot viktig å forstå at dette er noe annet enn de øvrige sosiale mediene. Her skal du vise deg fra på en måte som speiler den profesjonelle utgaven av deg selv, forteller Børresen

– For at du skal kunne skille deg ut og vise deg fra din beste side er det viktig at profilen er så god som mulig. Ved at du har en god og utfyllende profil gjør du det enkelt for både deg og din potensielle arbeidsgiver. En komplett profil gjør at du kanskje vil oppleve å bli kontaktet med jobbtilbud uten at du har søkt, sier han.

– Det tar tid å få en god profil, men se på det som en investering i deg selv. Flere og flere jobbportaler gir også etterhvert mulighet til å søke direkte med LinkedIn-profilen, så dermed vil du kunne spare tid i søknadsprosessen. Du vil også merke at LinkedIn er en plattform som er godt egnet for å øke egen kompetanse. Har du et nettverk av relevante kontakter, vil du fort se at det som deles av oppdateringer og nyheter er interessant og lærerikt, sier Christian Børresen, som her lister opp sine viktigste råd for å optimalisere den personlige profilen. 

  • Skal du være på LinkedIn er det viktig å vise at du er tilstedeværende. Alt som skjer på plattformen baserer seg på søk og relasjoner, og skinner det gjennom at du ikke har en oppdatert profil vil du neppe nå så langt som du burde. Mange er sløve med å oppdatere den grunnleggende informasjonen. Har du byttet jobb endrer du selvfølgelig arbeidsgiver relativt med en gang. Har du byttet stillingstittel og bransje? Dette må du rette på. På samme måte bør du også ta med de små tingene. Har du gjennomført et kurs eller annen opplæring bør du ta med dette også. Det tar seg ikke spesielt bra ut om du 6 mnd etter et jobbytte fortsatt framstår som ansatte hos tidligere arbeidsgiver.
  • Dette har du sikkert hørt før, men det er likevel mange som ikke gjør dette riktig. Ha et profesjonelt bilde. Det beste er å se rett i kameraet, bruk godt lys og forsøk å se positiv og imøtekommende ut. Har du ikke tilgang til proft utstyr så kan du ta bilde med mobil, men ikke en selfie. Få en venn til å ta bildet av deg, helst mot en nøytral bakgrunn. Kle deg pent, men ikke overdrevent. Fjern solbrillene. Er du håndverker ser det kanskje unaturlig ut om du har bilde i dress. Jobber du i sportsbransjen er det greit med et skibilde, men om du jobber på kontor er det kanskje ikke på LinkedIn du bør bruke dette. Kle deg i henhold til hva som er kleskoden i bransjen du jobber, eller ønsker å få innpass i. Det å ikke ha et bilde er egentlig ikke noe alternativ dersom du ønsker å bli funnet. I følge LinkedIn selv er det 11 ganger så stor mulighet til å bli klikket på dersom du har bilde i forhold til en tom profil. Profilbildet skal være i størrelse 400 x 400 pixler eller bedre. 
  • Ser profilen din kjedelig ut, legg til et bakgrunnsbilde. Anbefalt format fra LinkedIn er 1584 x 396. Finn et bilde som er relevant, og helst et du ikke har stjålet fra et annet sted. Har du ikke bilde i riktig størrelse finnes det mange gratis redigeringstjenester på nettet der du raskt endrer til rett format. De fleste bruker gjerne et bilde som er i arbeidsgivers profil. Dersom du gjør dette må du huske og endre når du bytter jobb! Det ser veldig merkelig ut om du bruker et profilbilde fra tidligere arbeidsgiver.
  • Jo høyere opp i profilen du har informasjonen, desto høyere vil du rangere i søk på nettopp dette. Overskriften er der du selger inn deg selv og kompetansen din. Denne blir også vist i søk sammen med bildet ditt, så her har du en unik mulighet til å stå fram med det som er dine sterke sider. I sammendraget har du enda litt mer plass. Her bør du fokusere på der du er, og dit du har tenkt deg. Ikke bruk for mye plass for fortiden. Skriv i jeg-form. Vær ikke redd for å trekke fram positive sider ved deg selv og gode resultater. Bruk også nøkkelord, da alt handler om søk. Tenk gjennom hvem du ønsker å nå ut til. Du skriver ikke for deg selv, men for en potensiell arbeidsgiver eller kunde. Hvilke kompetanse og ferdigheter tror du målgruppen din er interessert i?
  • Skrivefeil er aldri bra, og spesielt ikke på en profesjonell profil. Les nøye gjennom, og dersom du vet at du har en tendens til å ha feil så bør du få en venn til å se over i tillegg. Du tenker kanskje at det ikke er så farlig om det ikke er 100% perfekt, men husk at dette er del av førsteinntrykket du gir en potensiell arbeidsgiver. Skal du fremstå profesjonelt så kan du ikke presentere deg selv med en profil fylt med skrivefeil.
  • Bruk faguttrykk og nøkkelord som du antar at en rekrutterer vil bruke for å søke seg fram til kandidater med din erfaring. Siden store deler av det å være på LinkedIn består av å søke og bli funnet, er dette ekstremt viktig. Riktig bruk av nøkkelord er helt avgjørende for om du skal dukke opp i rekrutterernes søk. Har du spesiell kompetanse er det verdt gull, så ikke unnlatt å ta det med.
  • For enkelte yrker finnes det ingen egen utdannelse, men du er avhengig av å ha sertifikater. Uten truckførerbevis vil du feks ikke få mange av jobben innen lager og logistikk, og da er det selvfølgelig viktig at du har med dette om du skal bli funnet på LinkedIn. Om det ikke er relevant for den nåværende jobben kan det hende det er det som skal til for at du skal tas i betraktning i den nye.
  • Det er forskjell på Facebook og LinkedIn, men du kan gjerne vise at du er samfunnsengasjert og har kompetanse utover utdannelse og yrkeserfaring. Har du tatt på deg frivillige verv er det plass for dette. Det er ikke nødvendigvis bare lønnet arbeid som må være med. Gjennom de tingene du har engasjert deg i forteller du mye om deg selv som person. Er du en som bruker mye tid på å gi tilbake til samfunnet er det viktig å få fram dette. Det at du er leder i idrettslaget forteller også mye om både det du brenner for og arbeidskapasiteten din.
  • I utgangspunktet er linken til profilen din satt sammen med masse rare tall og bokstaver. Hvis du tar deg tid til å personalisere linkedin ser det mye bedre ut. Da deler du den enkelt på visittkort, i CV eller søknad. Linken forkorter du enkelt under edit profile and public URL som du finner øverst til høyre på profilen din.
  • Du vil oppleve å få invitasjoner av mennesker du ikke har møtt. Ikke vær redd for å takke ja til disse dersom du ser at de har stillinger eller kompetanse som er relvant for deg. Vær heller ikke redd for å sende invitasjoner til ukjente. Tvert i mot kan det være en fin måte og komme i kontakt med de rette selskapene. Ofte publiserer enkeltpersoner helt andre oppdateringer enn en bedrift, så her har du en gylden mulighet til å få et innblikk i hvordan det er å jobbe for.
  • Når du sender en invitasjon er det mye større mulighet for at vedkommende takker ja dersom du legger til en personlig melding. Vær høflig, presenter deg selv, og legg ved en setning eller to om hvorfor du mener dere bør knytte kontakt. For egen del ser jeg at terskelen til å takk ja til en invitasjon er vesentlig lavere dersom du har tatt deg bryet med å skrive en kort begrunnelse for hvorfor du tar kontakt. Da svarer jeg som regel ja med en gang, mens bekreftelse av anonyme forespørsler sitter litt lengre inne.
  • Du vil merke at du fort blir mye mer synlig om du legger ut jevnlige oppdateringer. Vær profesjonell, skriv om noe du har greie med, og ikke del for ofte. I motsetning til andre sosiale medier er de fleste på LinkedIn av profesjonelle grunner, og forventer at du er der av samme grunn. Ingen interesserer seg for hva du gjorde i helgen, men om du har interessant innsikt å dele vil du oppleve at responsen og nettverket ditt vokser. Oppdateringene dine er med på å gi ytterligere inntrykk av hvem du er. Vær også generelt aktiv. Kommenter andres innlegg, lik og del det du finner interessant. Alle aktiviteter du gjør bidrar med å gjøre deg mer synlig. Husk likevel på at det er forskjell på LinkedIn og Facebook. Min personlige erfaring er at det ikke lønner seg å legge ut mer enn et par innlegg pr uke hvis du skal få maksimalt ut av disse.
  • Grupper er et fint sted å holde seg faglig oppdatert. En annen ekstra effekt ved å være i en gruppe er at alle medlemmer i samme gruppe vil være hverandres 2. grads forbindelse, og dermed tilgjengelig for søk. Gruppene er også et fint sted å knytte kontakt med mennesker du ønsker å ha i nettverket ditt.
  • Vær hyggelig i kommentarene dine. Husk at du skal selge din ekspertise, og ikke dine produkter. LinkedIn er et nettverk der du knytter personlige kontakter. Alle ser enkelt hvilke selskap du representerer og hvilke produkter du tilbyr. Ikke opptre som masete og “reklamete” Dersom du kommer i dialog med personer som oppfordrer deg til å snakke mer om det du selger, så gjør du selvsagt det, men ikke overøs nettverket ditt med tilbud og kampanjer. Da vil du fort oppleve at du får et begrenset nettverk. By heller på deg selv på en profesjonell og faglig måte. Vær raus med å dele din innsikt og du vil få masse tilbake.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.