Corona-krisen rammer reiselivet hardt. Hurtigruten jobber med omfattende tiltak og store kostnadskutt. Fra mandag permitterer selskapet rundt 120 ansatte, og vurderer ytterligere grep.
– Den nasjonale helsedugnaden mot spredning av coronaviruset er kritisk viktig. Hurtigruten innførte allerede for flere uker siden en rekke tiltak for å begrense smitteomfanget. Det har vi lyktes med, og det har ikke blitt påvist smitte på ett eneste av Hurtigrutens skip. Det er vi stolte av, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
Situasjonen har samtidig utviklet seg raskt, både i Norge og resten av verden. Strenge reiserestriksjoner fra lokale, nasjonale og internasjonale myndigheter rammer reiselivet hardt.
– Dette er en ekstraordinær og alvorlig situasjon. Konsekvensene rammer oss nå med full kraft, og vi må være forberedt på alle tenkelige utfall, sier Skjeldam.
Fra mandag blir rundt 120 ansatte på Hurtigrutens kontorer i Norge permittert.
– Det vi har sett nå er bare starten. Vi har de siste dagene satt i verk en rekke kostnadskutt i hele selskapet. Vi må fortløpende se på mulige videre grep, sier Skjeldam.
– Vi er i tett dialog med de tillitsvalgte, og vi ser på hvordan vi kan løse dette på en best mulig måte. Vi må sikre en god løsning for gjestene våre, for våre ansatte og for Hurtigrutens finansielle situasjon. Vi har et stort ansvar for å tenke og handle langsiktig, sier Skjeldam.
Hurtigruten er i dag verdens største ekspedisjonscruiserederi, med over 3000 ansatte og 16 skip. Selskapet driver den tradisjonsrike rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes – som siden 1893 har vært en livslinje med transport av varer, gods og passasjerer i rutetrafikken langs hele kysten.
Hurtigruten er i dialog med staten, som er bestiller av tjenestene på Kystruten, om hvordan situasjonen påvirker rutetrafikken. Hurtigrutens skip seiler fortsatt som planlagt.
– Transport er en av de samfunnskritiske funksjonene norske myndigheter har bestemt at skal og må holdes i gang i krisen. Som regjeringen har pekt på, er dette viktig for å opprettholde kritisk infrastruktur langs norskekysten. Vi strekker oss og tar vår del av ansvaret for det, men situasjonen utvikler seg time for time, sier Skjeldam.
Regjeringens første krisepakke for næringslivet og økonomien inneholdt ikke vesentlige tiltak for det kriserammede reiselivet på havet og på land.
– I tillegg til å være en av Norges største reiselivsbedrifter og maritime arbeidsgivere, jobber vi i Hurtigruten tett sammen med flere hundre leverandører av opplevelser og lokalmat over hele Norge. Norsk reiseliv er i en enorm krise, og innovasjon, bærekraft og utvikling må ikke få bli satt mange år tilbake. Vi er i dialog med regjeringen og Stortinget for å gi innspill til gode løsninger, sier Skjeldam.