Elsparkesykler kan gjøre trafikken tryggere

natt sentrum

I dag legger The International Transport Forum (ITF) frem en ny rapport om mikromobilitet og sikkerhet. Rapporten peker på motoriserte kjøretøy som den store trusselen mot trafikksikkerhet.

Elsparkesyklister er ikke mer risikoutsatt enn syklister. Voi har bidratt til rapportens ti anbefalinger for tryggere byer.

ITF er tilknyttet OECD og er en plattform for diskusjon av transportpolitikk mellom medlemslandene. Den nye rapporten «Micro-mobility Safety» viser at motorkjøretøy i høy fart er involvert i 80% av alle dødsulykker med elsparkesykler og sykler. Voi er en av de største operatørene av el-sparkesykler og den som etablerte seg i Oslo for snart et år siden.

Les også:  Trafikkulykke på Svolvær - To personer skadet

– Sikkerhet er vår aller høyeste prioritet. Både voiere og andre skal føle seg trygge i trafikken. Trafikkskolen vår Ride Like Voila, som er nevnt i rapporten, er et flott eksempel på hvordan hva operatørene kan gjøre for å øke trafikksikkerheten. Samtidig er det også i stor grad opp til de som bestemmer i byene å gjøre byene trygge for alle som ferdes der, sier Fredrik Hjelm, grunnlegger og CEO i Voi.

Les også:  Miljøforkjempere håper at moderniseringen av Norilsk Nickel vil hjelpe miljøet

Den nye rapporten legges frem i forbindelse med Global Ministerial Conference on Road Safety i Stockholm. I rapporten kommer det også frem at den raske «mikromobilitetsrevolusjonen» utfordrer myndighetene til å få på plass reguleringer. Nå utvides elsparkesykler til flere norske byer, i første omgang Trondheim og Stavanger i tillegg til Oslo.

– Vi tror at man kan øke trafikksikkerheten til alle som er en del av bybildet. Da må infrastrukturen forbedres til å ta vare på syklister og voiere. I tillegg må man begrense antall biler i byen, og heller skape plass for mikromobilitet slik rapporten peker på, sier Hjelm.

Les også:  Kollisjon i Bodø - Seks personer involvert

Behovet for regulering kommer også fram i en ny rapport om elsparkesykler i Oslo, lansert av Transportøkonomisk Institutt (TØI) tidligere i februar.

– Et år etter at elsparksyklene ble en del av bybildet i Oslo, ser vi at markedet trenger regulering. Vi vil anbefale at dette skjer i dialog mellom operatørene og kommunene, forteller forskningsleder Nils Fearnley i TØI.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.