I løpet av 2019 faser Clas Ohlson ut salget av engangsgriller. I stedet satser de på smarte bærbare griller. Initiativet er en del av selskapets bærekraftsagenda, hvor produkter med negativ miljøpåvirkning skal fases ut.
– Engangsgrill er et produkt som forsøpler naturen, fordi det dessverre ofte ikke blir håndtert og sortert riktig. Det er heller ikke et ressurseffektive produkt. Derfor har vi besluttet å fase ut engangsgriller fra vårt sortiment. Vårt fokus i fremtiden vil være smarte bærbare alternativer, sier Lene Oen, Commersial Manager i Clas Ohlson Norge.
Clas Ohlsons har et mål om at 25 prosent av selskapets totale salg skal komme fra produkter som gir en mer bærekraftig livsstil i løpet av 2020.
– Dette betyr at selskapet aktivt og kontinuerlig tar inn produkter som er mer ressurseffektive og mer miljøvennlige enn sammenlignbare produkter i segmentet, samtidig som de fjerner mindre gode alternativer fra sortimentet, for eksempel engangsgrill, sier Lene Oen.
I mars meddelte Clas Ohlson at selskapet i løpet av 2019 skal fase ut engangsprodukter av plast fra sortimentet.