Slik klager du på en håndverker

kalkulator

Mange bruker sommermånedene på oppussing av bolig eller hytte, og grunnet regelverk og forsikringer så er man nødt til å bruke ulike håndverkere som elektrikere og rørleggere når det er snakk om strøm, vann og lignende.

De fleste opplever ingen problemer med håndverkerne man har bestilt, men enkelte boligeiere og hytteeiere kan få en uhyggelig overraskelse.

For eksempel kan arbeidet være dårlig utført, prisen for høy eller arbeidet blir fullført for sent. Dette kan få store konsekvenser for deg som kunde, for eksempel kan en rørlegger forårsake en vannlekkasje og lignende. Dette kan igjen få konsekvenser for forsikringsoppgjør og så videre.

Les også:  Folk hamstrer munnbind: Store prisforskjeller

Når du har bestilt en håndverkertjeneste, har du rett til å få det resultatet som følger av avtalen. Dersom resultatet ikke blir som avtalt, kan du klage til håndverkeren. Du kan klage på både forsinket og mangelfullt håndverkerarbeid.

Husk å dokumentere det du klager på slik at det ikke oppstår uenighet om de faktiske forholdene.

Du skal klage direkte til håndverkeren. Dersom du ønsker å klage på håndverkerarbeidet, må du passe på å gjøre dette innenfor de reklamasjonsfristene som gjelder. Dersom du reklamerer for sent, kan du risikere å miste klageretten.

Les også:  Lat som du er hjemme mens du er på ferie

Dersom håndverkeren ikke svarer, eller avslår klagen, kan du ta saken videre til mekling. Her kan det være lurt å få hjelp av advokat som har erfaring med liknende saker, les mer om dette på Eiendomsrett.no.

Du kan reklamere i to eller fem år, avhengig av hvor lenge det du har kjøpt er ment å vare. Du kan også kontakte Forbrukerrådet for mer informasjon og hjelp med en håndverker.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.