Skijentene blomstrer for kreftsaken

mester grønn

For tiende året på rad støtter Mester Grønn opp om Kreftforeningens og Brystkreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon og denne gangen har de fått med seg skistjernene Therese Johaug (30), Ragnhild Haga (27) og Ingvild Flugstad Østberg (27).

Skijentene viste en ny side av seg selv, da de ble stylet med blomster og fotografert av den kjente motefotografen Fred Jonny. Årets kampanje vil sette fokus på senskader hos tidligere kreftpasienter.

– Dette er en sak som berører veldig mange. Jeg er stolt over at Mester Grønn vil ha meg med på dette prosjektet, sier Therese Johaug.

Rørt av Siv Elisabeths sterke historie
På fotoshooten fikk skijentene et sterkt møte med tobarnsmoren Siv Elisabeth Hauglann (41). Hun ble i 2007 rammet av trippel brystkreft. Etter en tøff operasjon, cellegift- og strålebehandlinger ble hun erklært kreftfri året etter.

Men på grunn av den sterke behandlingen har årene etter sykdommen vært preget av blant annet nerveskader, konsentrasjonsproblemer og kroniske smerter for sykepleieren.

– Det jeg sliter mest med og som for meg er det verste, er fatigue og kroniske smerter. Hverdagen består i å jobbe, det er ikke så mye annet jeg har energi til etter jobb.Jeg må være løsningsorientert for å klare å holde ut.

– Derfor er jeg veldig glad for at Mester Grønn vil støtte arbeidet mot senskader og forskning på området, sier Siv.

OL-mestrene Ragnhild Haga og Ingvild Flugstad Østberg la ikke skjul på at Sivs sterke historie gjorde inntrykk.

– Møter du henne på gata, så ser du det jo ikke. At Mester Grønn ikke bare tenker på blomster, men Rosa sløyfe-aksjonen, gir det her en ekstra dimensjon, avslutter Haga.

En av tre kreftpasienter opplever senskader
En av tre kreftpasienter vil oppleve senskader, ifølge aksjonsleder for Rosa sløyfe i Kreftforeningen, Marit Sophie Egge.

– Senskader er ofte smertefullt og hemmende, og mange får problemer med å innfri både egne og andres forventninger, enten de er fra familie, venner og ikke minst, arbeidsgivere. Målet med årets Rosa sløyfe-aksjon er å øke kunnskapen om senskader, slik at det skal bli lettere å forstå og akseptere at kreftfri ikke alltid betyr det samme som frisk.

Sammen kan vi gjøre en forskjell
I år vil Mester Grønn legge ved et tatoveringsmerke utformet som en blomstersløyfe i sine buketter.

Senskader vises ikke alltid på kroppen. Tatoveringen symboliserer at kroppen er merket, og gir kundene muligheten til å vise sin støtte og til å skape oppmerksomhet rundt temaet.

– Mester Grønn har støttet Rosa sløyfe-aksjonen siden 2011, og har hittil donert over 14 millioner til forskning på brystkreft. I tillegg er vi stolt sponsor av kvinnelandslaget i langrenn. Vi ser på skistjernene som forbilder for andre kvinner, med potensiell stor påvirkningskraft i viktige saker.

– Vi er stolte over å ha fått med oss skijentene på denne aksjonen. Sammen med dem og kundene våre, er målet vårt å igjen samle inn mange millioner til en svært viktig sak, sier Hege Hildeng, markedsdirektør i Mester Grønn.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.