ØRE er Hans Fredrik Jacobsens hyllest til alle musikeres viktigste organ. Gjennom solospill og samspill med seg selv og andre, samt en horde av instrumenter, viser han veien i sitt genreoverskridende musikklandskap. Albumet er ute på Heilo i dag.
Å lytte, både til seg selv og andre, er det en musiker gjør aller mest. «Å spille på øret» er en betegnelse som de fleste kjenner til. Det finnes mange musikere som har lært det de kan «på øret», det er den vanligste form for læring i alle folkelige tradisjoner verden over, men også innenfor mange andre musikkformer.
Øret kan oppfatte ting som aldri kan skrives ned på noter, og mye musikk kan bare læres på øret, fordi det er umulig å notere den ned.
Solo og samspill
Musikken på dette albumet veksler mellom solospill, samspill, og låter der Hans Fredrik Jacobsen leker seg i studio med «trick-innspillinger», som det het i gamle dager, der han spiller alle instrumentene selv. Han har laget det meste av musikken, men det er også med noen tradlåter, som til gjengjeld er ganske bearbeidet. Hans Fredrik Jacobsen forklarer vekslingen mellom samspillformer slik:
– Å spille solo er en annen måte å lytte på. Man lytter mer innover i seg selv. Etter å ha arbeidet alene i studio en stund var det fint å få med meg de som ellers er med her. Det er spennende med solospill, men i samspill skjer det ofte de mest fantastiske ting. Musikk er et språk. Å improvisere er som å ha en samtale du aldri har hatt før. Øret tar deg med på ukjente reiser, og av og til kan en oppleve å gjøre ting intuitivt uten å kunne redegjøre helt for hva som skjedde etterpå. Det er evig fascinerende.
Genreoverskridende multiinstrumentalist
ØRE er et genreoverskridende album, med elementer av mye av det musikeren har arbeidet med i sin mangeårige karriere. Her finner vi elementer av tidligmusikk, improvisert musikk, folkemusikk, viser, populærmusikk og såkalt verdensmusikk.
Denne miksen gir et fascinerende og høyst personlig kunstnerisk uttrykk, der den røde tråden er variasjon og lek med kontraster, det å la musikken, i utgangspunktet, strømme uten tanke på om det passer sammen. Det har likevel blitt et helhetlig album, som viser hvorfor Hans Fredrik Jacobsen regnes for å være en av Norges mest allsidige multiinstrumentalister.